måndag 14 juli 2014

Vad göra med röda vinbär?


Fotbolls-VM är över och Tyskland är mästare. Om bloggaren fått bestämma hade de vunnit redan i Sydafrika, krossar man engelsmännen med 4-1 och Argentina med 4-0 borde det ha räckt för guldet. Våra tyska grannar firar med händerna upp i luften och klackarna i taket, får man förmoda, och tyska flaggan på husgaveln. Grattis!



Nu när fotbollen är över får man roa sig på annat sätt, se sig mätt på krassen till exempel, vilket man inte gör i brådrasket. Eller skörda vinbären, de röda, och lära hunden vad inhägnaden är till för. För tillfället tycks han tro att det ska tränas agility där. Vad gör man med röda vinbär förresten? Vin kanske. Nja, sådant har bloggaren pysslat med en gång i tiden. Intressant och riktigt hemtrevligt med bluppandet från jäsningen frampå höstkanten. Men gott blir det inte. Men chutney kanske, eller gelé.

Förresten fyllde Hjo-Hjo sex månader häromdagen. Stora killen. Han ligger i gräset i godan ro och gnager på ett ben, men tittar vaksamt upp då och då – Jaså, det var bara Eriksson. Passera Eriksson.


52 kommentarer:

  1. Sex månader är en avsevärd ålder på en labbe. Grattis! Grattis också till krassen! Snyggt! Röda vinbär avnjuts helst direkt från busken alt. släpas i strösocker innan de inmundigas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Direkt från busken - surt, sa labben. Då försöker vi släpa dem i socker.

      Radera
    2. Tack för titten hos mig och de fina orden. Har kollat runt på din intressanta blogg med fina foton. Fin vovve också!

      Röda vinbär är gott direkt från busken men vin är inte dumt det heller......

      Välkommen tillbaka och ha det så gott/Eva

      Radera
    3. Välkommen till Första året i Hjo! Vi får se vad vi kan åstadkomma av de sura bären, äta direkt från busken blir det inte tal om. Tipsen strömmar in.

      Radera
  2. Jag gratulerar gärna Tyskland till segern. Helt klart värdiga vinnare!

    Vin gjorde vi en gång i forntiden också men numera inhandlas det i Tyskland i stället. Dit kör vi tur och retur på åtta timmar. Nej, gelé blir nog bättre tänker jag.

    Grattis till första halva året. Inte illa det. Tiden går fort...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog så att vill vi ha ett gott vin så köper vi det på Systemet. Tycker röda vinbär är ett problem, enklare med svarta och sådana har vi inte.

      Radera
  3. Gör rödvinbärsgelé, det är väldigt gott. Jag har ett par buskar och gör gelé varje år. Det är inte speciellt komplicerat.

    Ett alternativ är en fransk bärpaj. Grädda ett gott pajskal, fyll det med en fin vaniljkräm och häll över röda vinbär. Gott, gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gelé blir bra - vet jag. Men fransk bärpaj, jaha man får bra tips när man bloggar.

      Radera
  4. När vi hade röda vinbär så styckfrös jag dem till dekorationer senare undre året. De är ju så otroligt sura att äta ...utan socker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gräsligt sura. Men dekorationer - då måste jag nog konsultera hustrun.

      Radera
  5. Så fränt med flaggan på gaveln.
    Vinbär är gott. Kom ihåg röda och svarta vinbär som min mormor gjorde saft av då jag var liten. Klappgröt av saften gjorde hon åxo ofta. Det är gott.
    Stort GRATTIS till Hjo Hjo.
    Tycker skönt att fotbollen är över. Fast Tyskland Hmmm.....men jag kan kosta på mig ett stort Grattis ändå till dem.
    Ha det gott nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klappgröt, ännu ett tips. Har faktiskt aldrig ätit klappgröt. På tiden alltså. Fast visst låter det som något man åt förr, inte nu.

      Radera
  6. Jag gjorde gelé av våra röda vinbär några gånger - hur gott som helst :-)

    Hmmm... Jag minns VM-finalen mellan Argentina och Tyskland (Ok. Västtyskland) 1986. Då var vi i England och åkte kanalbåt, och RÄTT lag vann den gången ;-)

    Fast engelsmännen var inte så glada att dom blev utslagna av Argentina med hjälp av Maradonas, förlåt, GUDS hand...
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gelé verkar vara ett säkert kort. Minns också Guds hand. Det var ju väldigt känsligt också mellan länderna med Falklandsöarna i minnet. Det var Maradonas VM.

      Radera
  7. Vi har bekanta som tycker att rödvinbärssylt och vaniljglass är jättegott .Grattis Hjo-Hjo man får allt gratulera till framgång i livet det första året ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, ännu ett tips. Nu ska vi nog klara våra vinbär. Hjo-Hjo hälsar och tackar.

      Radera
  8. Här blir det gelé och blandsaft på vinbären. Jordgubbarna är billiga nu och man får en hel låda för en sportstyver. Gott att blanda med.
    Grattis till din frodiga krasse. Om ramen varit svartfärgad hade du också kunnat ståta med Tysklands färger. Nåt att tänka på inför VM nästa år när du komponerar rabatten : )
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krassen är fantastisk och nu blir det väl någon råd med vinbären efter alla tips. Gillar tyskarnas fotboll men nöjer mig med det. Nästa VM får vi hoppas Sverige är med, då får komponera efter det.

      Radera
  9. Tips på godsaker av röda vinbär. Lite åt chutneyhållet. Kryddigt och riktigt gott!

    Salladsvinbär

    2½ kg röda vinbär
    2½ kg strösocker
    1 msk mald kanel
    1 msk mald kryddpeppar
    1 msk malda kryddnejlikor
    2 dl ättiksprit, 12%

    Skölj och rensa bären. Koka bär och socker i 15 minuter. Skumma noga. Tillsätt ättikan och kryddorna och sjud i 30 minuter. Skumma noga.
    Häll upp på varma, väl rengjorda burkar. Förslut. Förvara svalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, nog låter det lite åt chutneyhållet. Gott, tror jag. Tack för tipset.

      Radera
  10. Själv gör jag en del gelé och sen fryser jag in röda vinbär, för att baka åretruntkaka med bären på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frysa in verkar vara en bra idé. Synd att slänga om man kan göra Åretruntkaka.

      Radera
  11. Jaha! Fler som håller koll på vika som passerar. inget undgår vakande ögat... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han håller kollen och hoppar över stängslet om det behövs. Men alltid vänskaplig, viftar alltid på svansen. Dålig vakthund tror jag.

      Radera
  12. Åh, javisst ja - GRATTIS!

    SvaraRadera
  13. Mormor hade en stor rödvinbärsbuske vid hörnet på
    huset, och jag älskade att plocka av dom små stammarna
    och skala av bären med tänderna. Tyckte inte att dom
    var alltför sura. Och gelé - det är svårt att hitta i affärerna
    här, men det var standard på bordet för söndagsmiddagen
    bestående av kalvstek, sås och potatis.
    (på MIN tid dvs)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rödvinbärsgelé passar nog bra till olika stekar, jo det gör det. Fast att det inte var så surt, det är vad man kommer ihåg som barn, för då kunde man även äta rabarber. Surt, surt, det är vad det är.

      Radera
  14. Instämmer nog med andra att gelé kan vara en bra form att ta tillvara dina röda vinbär.
    Vi åt bären också som de var och jag tycker inte att de var så farligt sura. Med glass var de också goda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att det blir gelé av bären verkar ganska avgjort. Ska smaka dem direkt från busken också, helt klart.

      Radera
  15. Grattis på halvårsdagen, klart man ska testa lite agility när man nu kan. Matte hälsar vinbärsgele är inte surt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Gelé blir det, det är bestämt nu. Och chutney.

      Radera
  16. Av röda vinbär gör man den godaste saften. Akta bara att inte plocka dem för omogna, då blir det gelé.
    Sex månader! Ack ja, ett hundliv är på tok för kort. När man väl får lite ordning på dem, så börjar de gamla. Som karlar ungefär... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, saft också. Bra. Hjo-Hjo är bara sex månader så han har förhoppningsvis ett långt hundliv framför sig. Det där om karlar kommenterar jag inte.

      Radera
  17. Trevlig och prestigelös blogg, vardagliga trivialiteter och funderingar, mycket trevlig läsning.

    Om tid och lust finns, kika gärna in min blogg
    http://joakimohrndalen.wordpress.com/

    Gilla gärna min bloggs Facebooksida också, då jag försöker undersöka vad som händer vid 100 gilla markeringar :)
    https://www.facebook.com/joakimohrndalensblog

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och välkommen till Första året... Har bara kikat lite som hastigast på din blogg, har haft annat för mig idag. Men jag ska, självklart.

      Radera
  18. Du kan göra saft eller gele på vinbären, mycket gott!

    Haha, nej dylan lyssnar jag inte alls på så namnet kommer inte där ifrån alls. utan jag heter Johanna och bloggen handlar om mitt liv, därav life of johanna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för förslagen!
      Började lyssna på Dylan på 60-talet och gör det fortfarande. Blir aldrig fri.

      Radera
  19. Första året i Hjo, hej! Det åter utomordentligt vettigt ta arbetsfriheten med sig och flytta på sig - och skriva om det!
    Vinbär med hemgjord vanijsås med kanelstång är ett gott efterrättsinslag :)
    Kul å besöka din blogg, vi har en del gemensamma bloggare i våra kretsar ser jag! Fortsatt trevlig sommar tillönskas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig sommar själv, och välkommen till bloggen! Alltid roligt med nya besökare. Har läst ditt inlägg om din skeptiska hållning till nymodigheter - kul. Ska läsa mer senare.

      Radera
  20. Frys bären, plocka upp i vinter och gör en härlig sommarpaj med vispgrädde och/eller glass! Ät den ljummen, mums! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter gott faktiskt. Så då fryser vi in några påsar. Tack för tipset.

      Radera
  21. Här dekorerar vi tårtor med vinbär om vi skulle stöta på några sådana, fast då får ni kanske baka fasligt många tårtor :)
    Grattis till vovven också, sex månader...det är stort :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har vi fått många förslag, tack, tack. Vinbären ska allt komma till användning.

      Radera
  22. Grattis till halvårskillen. Min mamma gjorde alltid god saft av bären.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjo-Hjo hälsar och tackar! Angående bären - mycket att välja bland alla tips. Saft? Det får vi se.

      Radera
  23. Krassen är verkligen vacker. Sådan var vår också för två veckor sedan. Sen kom det en massa löss och nu har matten rensat bort krassen. Trist!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Supervacker och utan löss - än så länge.

      Radera
  24. vet inte alls vad man ska göra med bären !
    jag brukar äta dem direkt från busken !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visste inte heller - men nu vet jag efter alla tips jag har fått.

      Radera
  25. Min salig mamma gjorde vin på maskrosor. Det var inte heller gott...
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vi lägger vinet på hyllan och hittar nog på något som smakar bättre.

      Radera