torsdag 31 juli 2014

Dags att plantera sig en kvitten


Vindruvorna växer och frodas mot friggebodens södergavel. Ser så pass bra ut att växtzon 2 kanske smyger sig in där i solgasset. Kanske dags att plantera sig en kvitten. Cotignacs egen festivalfrukt. Fête du Coing. Det vore inte så illa, n'est-ce pas. Vi får väl se, det ger sig. Med äpplena är det sisådär. Mest frukt blir det på det gamla ihåliga trädet, vars äpplen sägs vara oätlig. Så är det visst varje år.


Vättern är en nyckfull sjö, badtemperatur igår: 24 grader, idag 17. Husse avstår bad, men om man heter Hjo-Hjo passar det utmärkt bra att bara plumsa rakt i och simma iväg. Nu går det bra att pröva simkunnigheten, nu när Vättern känns lite mer normal. Duktig hund. Husse domnar bort med vatten upp till shortsen. Väl hemma vill Hjo-Hjo lyssna på nya favvolåten Hundar och ungar och hembryggt äppelvin. Går på repeat hela dagarna. Jättebra hundkaraokelåt. Vov vov, vaff vaff.



20 kommentarer:

  1. Tydligen är det lika nyckfullt här! Vi hade 31 grader (?) i förrgår och bara 25 i dag. Vem ska man tro på... Men fyrbenta är sällan badkrukor ;-)

    SvaraRadera
  2. Häftigt, då stämmer ju Bondepraktikan att Olof kastar första kallstenen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det verkar inte bättre - åtminstone på Vättern. Nästa vecka blir det varmare igen.

      Radera
  3. Ja, jag vill också ha en kvitten hemma i Skåne. Det lär ska bli ett enormt träd, fast kanske inte i min tid..... men fina frukter att ta hand om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Skåne är förutsättningarna att lyckas med kvitten betydligt gynnsammare än i Hjo. Försök.

      Radera
  4. Hundkaraoke? Nu har jag missat nåt. undrar om det är något lokalt i Hjo? Jag vill också sjunga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pröva med något av Bob Hund. Som hund borde de vara omtyckta, huse är mer skeptisk.

      Radera
  5. Kvittenmarmelad är verkligen gott. Men det får man tyvärr inte tag i så ofta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle vara kul faktiskt, men mycket osäker på om det funkar. I Halland och Skåne vore bättre.

      Radera
  6. Jag fattade inte ett vitten - kvitten? Tack och lov att google finns :-)

    Han ser ut att gilla det där med karaoke, Hjo-Hjo :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Google är bra, helt klart. Hjo-Hjo låter som Pluto på julafton - för han sjunger väl lite falskt på slutet.

      Radera
  7. Hej du,,jag har en kompis här uppe som har 2 st vinrankor på sin södervägg,en grön och en röd,,brukar bli väldigt goda druvor på dom..
    Ja det finns en del kända Per i landet,själv känner jag 2..Men det tillhör väl inte poppisnamnen numera..Haé Bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg att dt fanns vinrankor som klarar växtzon 3 och 4. Alltså är kvitten ingen självklarhet mot min södervägg. Vet inte vad för sort druvor det är.

      Radera
  8. Läste din beskrivning av bloggen, lämna Göteborg efter 40 år.
    Jo..ska nog passa på när det blir dags för mig att pensioneras..om inte innan ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till första året i Hjo!
      Inget större fel på Gbg, lite för mycket konstiga spårvagnar bara, och skjutningar var och varannan vecka. Håkan H är bra, och lite till.

      Radera
  9. Mja, kvitten är inte för mig - gillar inte marmelad.... Vindruvor däremot slinker ner. Både trampade och färska! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men sylt kanske smakar bättre, det går ju också. Vindruvor gillar jag också, trampad som färsk.

      Radera
  10. Så mumsigt att få njuta av druvor :) Nån enstaka gång överraskade jag matte med att genast äta upp två vindruvor som hon tappade på golvet. Jo, de smakade vill jag lova :D Fast bada är förstås det bästa om jag får välja, vattentemperaturen spelar mindre roll :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Druvor är gott för människa som hund. Angående bad - se dagens inlägg.

      Radera