torsdag 10 juli 2014

Forsvik

Med kaffetermos och ost- och salamibaguetter styr vi vår kosa mot Forsvik. Här byggdes Göta kanals första sluss år 1813, Carl XIIIs sluss. Och tur har vi. För visst är det väl M/S Sandön som kommer därborta? Kostar skjortan mellan Karlsborg och Töreboda, men grann att beskåda när hon slussar. Den gamla bruksmiljön får du inte heller missa.

Dagens quiz: vilken av Jan Guillous romanfigurer träffar man på i Forsvik: Arn Magnusson, Carl Hamilton eller Erik Ponti? Vinnaren får snickra bloggarens hustru en pergola mot fritt uppehälle i friggeboden.


Vid tolvsnåret börjar Hjo-Hjo tråna efter baguetterna. Vi picknickar i gröngräset och betraktar Eric Nordevall II, där han ligger still i Bottensjön. Visst kan man titta en stund på honom, det är han värd. Men varför är inte alla hjulångare lika vackra som de som färdades fram och tillbaks på Mississippi. Tja...

På hemvägen fikar vi på Soldathemmet på Karlsborgs fästning, det är fint det.



32 kommentarer:

  1. Fint med dom gamla båtarna nog ska vi någon gång åka med dom har vi tänkt ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle inte vara så tokigt att åka på Göta kanal någon gång. Det har vi aldrig gjort. Vi får väl se hur det blir med det.

      Radera
  2. Jag minns inte mycket mer än ost och salamibaguetter, mmmm.... :) Men väldigt fint har ni det runt omkring er. vi håller oss också till vattnet nu när det är så otroligt härligt varmt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte hur länge denna värme ska bestå, man blir nästan lite vimsig i skallen av den. 20 grader i Vättern idag sägs det. Bad - ja.

      Radera
  3. vilken härlig inlägg att läsa !!

    och så himla bra pris som du lovar till vinnaren,
    jag känner inte alls Jan Guillous romanfigurer, (och vill inte fuska)
    alltså ta reda på det och fråga google !

    ha en bra sommarkväll !


    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att lyssna till beröm. Man be att få tacka. Trodde alla hade läst de där Guillou-böckerna, men alla avstår. Kanske beroende på vinsten. Trevlig kväll - det som är kvar.

      Radera
  4. Jag avstår nog från att gissa ;-) Min mammas morfar hade på sin tid fotoateljé i Karlsborg. Så besöker man Karlsborgs fästningsmuseum så finna många av hans bilder där. Tror det blir en tur dit snart igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha minsann. Vi gick aldrig in på museet, men skulle vara roligt att se bilderna. Fästningen är en upplevelse att besöka.

      Radera
  5. Göta kanal skall du absolut åka någon gång men det är fint att vara i miljön runt omkring med och bara vara. Det finns mycket att se och turista hemmavid. Igår var vi i Hjo och åt glass förresten, nära men så trevligt! Men hunden fick stanna hemma i värmen, det kändes mest humant men glass hade han velat ha.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det finns mycket att bese häromkring - och på andra sidan Vättern också faktisk. Vadstena är väl värt en utflykt.

      Radera
  6. Vilken trevlig utflykt ni gjorde.
    Har aldrig åkt på Göta Kanal men det vore en upplevelse.
    Finns det en del hjulångare i Sverige?
    Ser ut som om sommaren återvänt igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eric Nordevall II är Sveriges enda hjulångare och är en kopia av den ångare som förliste på Vättern utanför Vadstena år 1856. Sommaren är i det närmaste tropisk.

      Radera
  7. Göta Kanal - visst är det fascinerande att se båtarna glida fram genom landskapet, inte minst om man själv befinner sig på en lite lägre nivå än själva kanalen. :)
    För hundra år sedan tillbringade jag många somrar i Borensberg, kvällsnöjet var förstås att gå ner till slussen och kolla båtarna. :)
    Berit E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borensberg har jag bara besökt via Sjöwall/Wahlöös Roseanna. Hon hittades ju i Borensberg. Det är en deckare man kan läsa om och om igen - vilket jag också har gjort.

      Radera
  8. Tur att jag inte kan frågan, hustrun din skulle nog inte bli glad åt en pergola snickrad av mig.
    Kul att du gick i pension och flyttade till Hjo - och har hund. Jag gick i pension och flyttade till Gotalnd - och har hund. Kolla själv på http://kimsdogblogg.bloggplatsen.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir jag som får snickra, vi får se hur glad hon blir. Ska genast besöka Oldmolly.

      Radera
  9. Visst är Forsvik en avkopplande och intressant plats.

    SvaraRadera
  10. Ja, vem skulle inte tråna efter såna baguetter? Utfärder till ställen vid vatten är extra trevligt så här års... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland undrar man om Hjo-Hjo hinner känna efter vad han äter. Det åker ner direkt och han verkar inte ha tid till att tugga. Svår barndom, fick hålla sig framme vid matskålen bland sex syskon, alla lika hungriga.

      Radera
  11. Så himla fint!

    Vi har hyrt kanalbåt och slussat runt på olika ställen i Frankrike fem gånger och i England en gång. Men inte åkt en enda meter på Göta Kanal. Lite dåligt...

    Nån gång kanske... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göta kanal eller Canal du midi vore roligt. Misstänker att det aldrig blir några sådana kanalfärder för min del. Har dock paddlat i Kolbäcksån och Strömsholm kanal, vilket inte är så illa det heller, fina vattendrag.

      Radera
  12. PS: Jag kan svaret på frågan, men blev inte så förtjust i priset så jag kniper... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är den enda som säger sig kunna svaret. Ska överväga om det räcker för att ge dig det fina priset.

      Radera
  13. Det är fantastiskt fint utmed Göta Kanal. Vi har cyklat där man kan inte göra annat än att njuta hela vägen! Som sagt det är inte gratis att åka båt på kanalen, så det hoppar vi. Likaså hoppar jag din tävling av någon underlig anledning! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det skulle vara en upplevelse att cykla längs med. Tävlingen är inte avgjord än, gott om tid att lämna svar.

      Radera
  14. Men så trevligt inlägg och mysiga bilder. Roligt att besöka varandras bloggar för man får veta mycket åxo. Tackar för det du berättar. Det ser så rogivande ut.
    Ha nu en fin kväll och en fin helg.

    SvaraRadera
  15. Jag tror jag får avstå att svara på din quiz ... att snickra är inte min melodi. Hej hopp!

    SvaraRadera
  16. Där har jag inte varit,ett intressant ställe som jag har kvar att besöka!

    SvaraRadera