torsdag 17 juli 2014

Tulpanträd

Den som planterar ett tulpanträd idag och vill se det gå i blom får ha tålamod. I bästa fall lär det dröja femton år, ibland tjugofem. Hos bloggaren blommar inget tulpanträd, men väl i grannens djungelliknande trädgård. Att den blommar nästa sommar är långt ifrån säkert. Så det är lite magiskt, man smyger sig fram och knäpper av. Sådär ja. Mycket bra. Men vi planterar inget tulpanträd, det tar för lång tid. Bloggaren vill hellre plantera en platan eller kvitten. Tyvärr klarar ingen av dem växtzon 3, så att.
Djungel




Hjo-Hjo hoppar och tjatar om att han vill gå ner till Hamnfesten och lyssna på Måns Zelmerlöw. Tror jag. Det kan ju tänkas att det är köttbullen han hoppar efter också, för att han är duktig vovve och kan VÄNTA och gå SAKTA OCH FINT. Och låta husses sandaler vara ifred.

Han får sin köttbulle så klart. Och i hamnen spelar Othea glad reggae i solen. Zelmerlöw hoppar vi, Hjo-Hjo hade inte lust att stå stilla så länge.



28 kommentarer:

  1. Du kan plantera några lönnar istället. Tre små självsådda plantor i häcken för tio år sen har nu växt upp till ståtliga träd. De lyser vackert på hösten men genererar mycket löv...
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lönnens löv liknar ju platanens. Men medelhavskänslan uteblir.

      Radera
  2. Hej!
    Hittade hit via någon annan blogg, minns inte vilken.
    Trevlig blogg du har "trots" att du har labbe ;)
    Här är det Golden som gäller :)
    Men vi har ju Retriever båda två i alla fall!

    Ett annat gemensamt ämne är att de vi köpte vårt radhus av här i Stockholmstrakten flyttade till Hjo (för 24 år sedan) Minna fortfarande att de skulle flytta till Gitarrvägen.

    Ge Hjo-Hjo en extra klapp från oss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi gillar såklart även Golden. Fina hundar. Hjo-Hjo, som är finast, har fått sin extra klapp.

      Radera
  3. Hamnfester och stadsfester överallt just nu. Igår besökte vi Glada Hudik summer week. I Bollnäs händer dock ingenting.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt väder men inte så myllrande mycket folk när jag var nere vid hamnen. Men det var tidigt. Välkommen till Hjo!

      Radera
  4. Känns lite länge att vänta på ett tulpanträd. Men vi bor ju söderut så jag vet i alla fall att Kvitten växer bra här. Får nämligen varje år en burk med kvittenmarmelad :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den lilla by i Frankrike vi brukar besöka - Cotignac - har varje år sin Fête du Coing. Så det vore kul att ha sin egen.

      Radera
  5. Så vackert med ett tulpanträd :) Men att vänta så länge, nej...det är inte något som vi heller hade velat göra :) Roligare att gå och lyssna på Måns :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast nu blev det gladreggae istället för Måns.

      Radera
  6. Gott att ha en djungel till granne. :) Antingen att glädjas över att se frodigheten - eller att vara tacksam över att den inte är ens egen. :)
    Själv skulle jag hellre vilja ha en platan än ett tulpanträd. :)
    Och mycket hellre lyssna på gladreggae än på Måns Z.
    Berit E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket riktigt både och. Skulle vara kul med en platan, kanske kan man ta in den på hösten.

      Radera
  7. Mors,,tror du gjorde rätt som tog Reggaen i stället för Måns..Sonen är ingen bloggare,men han blir nog glad ändå när det blir fiber i huset.Jag har redan fiber där jag bor,så jag fortsätter att bloggsurfa snabbt..Haé Bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har mobilt bredband som funkar bra även om man reser iväg ett tag.

      Radera
  8. Jättevackert med tulpanträd. Det ser värkligen vackert ut, och det måste vara ett sånt jag såg för några år sedan hos min granne, men dom hade formklippt det runt.
    Mycke fester nu på sommaren. I Sundsvall har vi haft Hamnyran för ett par veckor sedan.
    Ha en skön helg nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varje stad med självaktning måste ha sin fest(ival), även lilla Hjo. Det är kul.

      Radera
  9. häftigt träd det där ,snyggt med djungel också .varmt här idag ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra sommar i Ho - med tulpanträd och djungel.

      Radera
  10. Bra när grannarna planterat snygga buskar och träd! Då slipper man rensa ogräs själv. Bättre att ägna sig åt köttbullskastning eller sånt... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket rara växter hos grannen, lite igenväxt bara. Hon bor inte hemma.

      Radera
  11. Tulpanträd? Ja, ja. Vi säger väl det då. Väldigt vackert är det i alla fall :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte många blommor än, men kanske nästa år. Vi får väl se.

      Radera
  12. sv: Jo. Ontet i foten kommer säkert att gå över. Men jag rekommenderar verkligen doktorn - det går över mycket fortare då.
    Fast hur kan jag egentligen veta det? Den kanske var på snabb bättringsväg och hade blivit så här bra snabbt, UTAN doktorns och pillernas hjälp?
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mot ontet är nu en Voltaren svald. Blir det inte bättre går jag till doktorn endera dan.

      Radera
  13. Tulpanträd - jag brukar kalla dom eldträd....... Vet man inte vad det heter så får man hitta på! Det finns visst något som heter eldträd, men det spelar ingen roll för mig!;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eldträd, tja det går väl bra det också. Båda obekanta storheter för mig tills jag fick berättat om tulpanträdet.

      Radera
  14. Grannens trädgård liknar vår egen, djungel-liknande. Växtkraften är stark här nere i Provence.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig. Våra vinbärsbuskar är faktiskt större än alla andras, vet inte vad man gjort med dem, låtit dem växa bara förmodligen. Dags att skörda idag.

      Radera