tisdag 29 juli 2014

Hjovieran

Läser i bladet att Tokyo räknas som världens största stad med sina 38 miljoner invånare. Inte illa. I Kina, Indien och Nigeria strömmar folk till städerna. Folk gillar att leva i städer, det är uppenbart. En sådan här varm dag kan man undra lite över om badstränderna räcker till – om det ens finns några. I Calcutta eller Lagos? Oj oj, snacka om trängsel och hetta. Här har vi 27, gissar att det får betraktas som rätt svalt – om man jämför. Hjo-Hjo flämtar med en fuktig handduk runt huvudet.

I Hjo finns det gott om plats även om Hjovieran är fullsmockad av bilar en dag som denna. 24 grader i Vättern, måste vara något av ett rekord här på västra stranden. Nu hoppar även badkrukorna i utan extra betänketid. Hjo-Hjo har ingen lust att simma, plaskar kavat ner i plurret men stannar och sätter sig på rumpan. Doppad, fast han förstod inte hur.

För övrigt bör det påpekas att även Hjo växer så det knakar, 8805 vid årsskiftet har blivit 8810 i maj! Så det så.

Är inte från Hjovieran men får vara med ändå.


22 kommentarer:

  1. Ser att Hjo-Hjo är klädd som Herr Hund! Jag tror att han trivs :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är söta hundarna! Tungorna blir stora i värmen, man kan undra hur den får plats i munnen.

      Radera
  2. Vem har lust att simma? Jag blir bara ilurad för att jag vill rädda min fender... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men Hjo-Hjo blir nog en riktig badjävel, har ju simhud mellan tårna.

      Radera
  3. Oooo... Vilken befolkningsexplosion! ;-)

    Skönt med varmvatten i sjön :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med den takten dröjer det innan Hjo uppnår megastatus.

      Radera
  4. Jag käääner att jag borde få svalka och regn nu annars orkar man inte mera.Såg att på natten till måndag har dom 21 grader och på dagen 30 ,så nästa vecka ser lika eländig ut ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag svalare och ingen sol. Kanske kommer regnet också, vi får väl se.

      Radera
  5. Tur att man inte bor i Tokyo. Här i vår lilla by bor det 400 själar - hundar och katter oräknat. Det är ganska lagom. Vill man ha mer folkliv kan man ju åka in till Söderköping som har ca 6000 invånare. Fler på sommaren förstås.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Tokyo är nog välordnad och vänlig tror jag. Är lite svag för Japan och skulle gärna resa dit. Annars blir jag mest trött av att trava gata upp och gata ner. Blir nog Paris i vår ändå. Några dagar i alla fall.

      Radera
  6. Hihi - först läste matte Hjoverian ... lätt miljöskadad är hon.
    Ni ska se - med liksom ränta på ränta så ökar Hjos befolkning nästan explosionsartat, vad det lider! :)
    27 grader ÄR faktiskt förhållandevis svalt - tycker vi här på östkanten!
    Kasper

    SvaraRadera
    Svar
    1. För oss som är vana vid göteborgsväder är det närmast tropisk värme.

      Radera
  7. Tack för din kommentar i bloggen. Det är alltid lika kul med respons. Jag ska undersöka vad det är som ser "knepigt ut" vid kommentarerna.

    Det är uppenbarligen skillnad på stad och stad, beskt bl.a Peking och där är det ingen brist på population :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan ju ha varit min webbläsare som inte hängde med riktigt också. Hjo är liksom lite mer behändig.

      Radera
  8. Tänkte samma tanke häromdagen då jag började smågnälla lite över att det var lite väl varmt. Klass två varning......Tänk vilken tur jag har som har tillgång till både vatten att dricka och att bada i. Nu ska jag fortsätta att njuta.
    Kramen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en fantastisk sjö vi har här inpå knutarna. Gott vatten i kranen och friska bad. Ibland alltför friska.

      Radera
  9. 24 plusgrader i Vättern? Jag trodde att det alltid låg en tunn ishinna på den sjön ;)
    Jag trodde att det bodde många fler i Hjo, men som sagt ni expanderar ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man går förbi Guldkroksbadet brukar jag slänga ett öga på badtemperaturerna, dels i bassängen, dels i sjön. 15 gr i sjön är inte ovanligt sommartid.

      Radera
  10. Men att du som är labbe inte simmar som en fisk redan, Hjo-Hjo?! Jag trodde alla labbar föddes som simmästare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa sommar kommer han att kasta sig i, gissar jag. Valparna är inte alltid så intresserade sägs det. Simhud mellan tårna har han, och uttersvans.

      Radera
  11. Svar
    1. Tror det är ett någorlunda vedertaget namn på strandpromenaden.

      Radera