onsdag 13 juni 2018

Insektshotell, onaturlig värme och ett besök i Labbås



Tillbaka i Hjo blir man nästan lite seg i kolan. Av sommaren som aldrig säger nej. Det är som onaturligt. Värmen. Dag ut och dag in. Och man är ju ingen italienare direkt.

Vilket inte hindrar att Bloggaren är i farten och bygger (nåja, köper då då) insektshotell till Västergatans vilda bin och andra flygburna pollinatörer. Det första i sitt slag. Om tvestjärtarna i postlådan ursäktar.

Och sedan skruvar vi upp nya lamellgardiner på altanen (jäsiken vad Bloggaren ser snygger ut – bakifrån). De gamla åt Hjo-Hjo upp som valp, liksom husses kamera och tofflor. Hungriga typer, labbarna. Och sedan gör vi det, och sedan gör vi det. Och sedan åker vi en sväng till Labbås, vart annars, säger labben, och köper träskor och blomster, det är ju onsdag.

Och hade vi varit utomlands hade vi förärat VinContoret på Vulcanön ett besök. Och köpt oss en flaska Kallstadter Steinacker Trockenbeerenauslese på stående fot. Nu fick det bli Systemet och en enklare portugis istället. Eftersom vi inte kan sköta oss.

Så var det med det. Och Bloggaren säger inte mer, så har han ingenting sagt.

Återstår: junk food på Frasses. Det är gott det!








36 kommentarer:

  1. Oki,solskydd på altanen,bra jobbat..Ja jag har tagit bilden själv,med hjälp av stativ och 10 sec fördröjning på kameran..Det är två bilder som är hopsatta till en..Brukar bli fina effekter..Haé Bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt med rovfåglar med ungar. Jag är impad.

      Radera
  2. Hoppas att insektshotellet ska få många stamgäster! Skönt att få upp nya lamellgardiner.Vår solskydd gick hädan för några år sedan och på den vägen är det... Frasses levererade ser jag :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas också på många stammisar. Och massor av frukt nästa sommar/höst. I år hade det mesta blommat över.

      Radera
  3. Hahaha! Så du är trött på värmen! Det är inte jag och jag "lider" redan nu efter två dagar med svalare luft och några skvättar regn av "kylan".

    Insektshotell verkar vara inne just nu. Har sett dom på flera bloggar. Tur att jag bor i lägenhet. För insekter av alla slag gör mig smått hysteriskt. Å då är jag en väldigt lugn person annars;-)
    Lamellgardiner på altanen - ja, om du tycker att det är för varmt så. Okej då, vi har ju ett pågående fönsterbyte i vår bostadsrättsförening, och vi valde också persienner i 6 av våra 11 fönster. Samma sak som lamellgardiner, fast våra är vågrätta;-)

    Frasses har jag varit sugen på att testa i närmare ett år sedan, då kedjan "etablerade" sig med sin enda restaurang i Stockholm vid Odenplan. Har fortfarande inte kommit till skott...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då bör du komma till skott omedelbums. Frasses har blivit en favorit i junk food-klassen. Åtminstone den i Tidaholm (Labbås).
      Jo, jag står knappt ut i värmen, sant. Men i april var kylan gräslig. Lagom är bäst för oss svenskar. Och lagom är ett bra svenskt ord. Gonatt!

      Radera
  4. Tänk att värmen håller i sig i Sverige.
    Har hört att det är skogsbränder på vissa håll.
    Frasses har jag aldrig sett någon. Antar att det är något lokalt?
    Kul att pyssla med olika saker i sin egen takt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skogsbränder i Värmland och Västmanland, hoppas de är under kontroll, har inte hört något på ett tag. Frasses är en norrländsk hamburgerkedja, som spridit sig till Tidaholm.

      Radera
  5. Förstår att du gillar att ha göster/inneboende hos dig.Två biodlare har ett gäng bikupor hos grannarna, så vi hade gott om bi då fruktträden blommade.
    Det är mycket kart på träden. Har tom smakat av mina bigaråer.
    Hur har du det med dina träd? Blir det några äpplen så du kan brygga litte äppelvin.
    Ha´t så gott, och njut av värmen! (så länge den varar)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte inte att det fanns varken bin eller humlor då äppelträden blommade, men mycket kart är det ändå. Ser ut att bli en fin äppelhöst. Med paj, kompott och vin.

      Radera
  6. Jo de där pollinerarna är viktiga. Jag har helt snöat in (konstig liknelse i detta fallet) på humlor. Fick ett humlebo i födelsedagspresent och en mycket vackert illustrerad bok om svenska humlor. Det finns 40 arter. Jag rusar numera runt i trädgården dubbelvikt för att få en chans att artbestämma. Svårt. Både och. Kallstadt har jag faktiskt varit i, missade dock trockenbeerenauslesen. Måste alltså åka dit igen....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Humlebo, kanske nästa projekt i trädgården! Humlor är lätta att tycka om.
      Du behöver inte åka tillbaka, Kallstadter Steinacker Trockenbeerenauslese finns hos Granqvists i Tidaholm. Systembolagets beställningssortiment. Exklusiv, kan sparas i minst 75 år.

      Radera
  7. Åh... Frasses! Sååå gott! :-)

    Snällt att sätta upp hotell till insekterna - vad tar du per natt för ett dubbelrum? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frasses - en bit av Norrland. I Tidaholm.
      Det är inte gratis, de får jobba på.

      Radera
  8. Hej!
    Tänk att jag besökte Hjo för första gången i mitt liv förra veckan och oj vad glatt överraskad jag blev av platsen! Verkligen en vacker och mysig plats. Vi åt lunch nere på piren vid vattnet där de flesta besökarna faktiskt lapade i sig glass från det berömda glass stället där. Ja, jag håller med om att det varit en onaturlig värme som gjort att det blivit litet för svettigt emellanåt. Men nu är den svenska sommaren återställd, iallafall här i Dalarna där vi har 15 grader och regn. Jag skall dock ta mig ett snack med vädergudarna inför Midsommar.
    Ha det gott i Hjo!
    Mvh, Anneli i Mora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till Femte året... Anneli. Och Hjo! Hjo är en fin sommarstad, med Vättern, hamnen och vacker bebyggelse. Inte så rolig på vintern bara, men det är det just ingenstans. Regnet kom även till Hjo. Ha det gott i Mora!

      Radera
  9. Hoppas ni får många gäster i hotellet! Dessa små flygare måste pysslas om och gullas med så mycket som möjligt eftersom de är så viktiga för allas vår överlevnad.
    Norrbottniska MAX är en annan "landet-runt-spridd" hamburgerkedja. Den startades i Gällivare för exakt 50 år sedan.
    Ha det bra i Hjo! Önskar er några regnskurar och en måttligare värme.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Regn på söndag sägs det. Vilket vi inte har sett än. Värstingvärmen verkar dock ha gett sig. Jag gillar Frasses mer än Max.

      Radera
  10. När jag läser detta, så har det hunnit bli andra tider. Hela dagen försvann i ett spöregn och värmen, vart naf tog den vägen? Frusit halva dan.
    Men jag väntar på bättre tider med varmare klimat. Någonstans i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Regnet kom igår och var mycket välkommet. Husse visslar och Hjo-Hjo tassar på som vanligt igen. Indragningar av hundpromenader har inte varit bra, men nödvändiga i värmen.

      Radera
  11. Har mitt insektshotell på balkongen för andra sommaren i rad, men inte så mycket som en fluga har behagat flytta in, trots att det intill även finns ett litet vattenhål med stenar att sitta på, för den törstande och hågade spekulanten.Lite storbjudna tycker jag nog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska jag vara ärlig har mitt hotell inte många gäster heller, inte synliga i alla fall. Men jag har inte varit hotellägare mer än ett par veckor. Så att.

      Radera
  12. Hoppas de flyttar in lite gäster :). Vet att vissa inte får några alls :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för besöket från Orsa! Tidigare även från Mora, så nu sprider sig bloggen över Dalarna. Åtminstone till två kullor.

      Radera
  13. Glad Midsommar! Nu har väl vädret återgått till att vara normalt svenskt sommar även hos dig? Har det blivit något dopp än? Sundet ligger kring 19 gr, helt ok. Det där med insektshotell är en svår sak. Väldigt kräsna gäster. Har inte sett att några flyttat in men tror att de smygbor där. Smyger för slippa betala hyra kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Midsommaren kom med regn och låga temperaturer. Men nu kommer visst värmen tillbaka. Det är som det är, tur att man inte är bonde.
      Insektshotell - jo, man verkar inte få mycket tillbaka när man gör sig till. Och fjäskar för bina.

      Radera
  14. Å så var det ju så kul att läsa bloggarns igen då - värmen har återkommit för fullt och nu bor jag i Arvika sedan en vecka. Livet rullar på så också du läser jag med glädje.
    Må gott o fortsatt glad sommar till dig o labben :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Labben och hans husse har problem med sommaren. Antingen är det för varmt eller också regnar den bort alldeles. Lagom är ett bra svenskt uttryck: lagom är bäst. Men men, vi längtar inte efter kylan. Vädret är ett bekymmer.
      Ha det gott!
      Labben hälsar.

      Radera
  15. Jag gillar junk food. Riktigt gott är det.
    Nu är det inte så varmt längre, riktigt kyligt emellanåt. Men det är väl så en riktig svensk sommar ska vara. Inte ens sommaren vågar väl avvika i sitt beteende och riskera att anses osvensk så här nära valet.
    Ha det gott där vid Vätterns stränder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så varmt längre. Jo, se goddag, idag bara stönar vi och Hjo-Hjo orkar inte ens det. Och 20 grader i Vättern, det är det inte så ofta. Kanske dags för ett dopp med hunden. Tillsammans.

      Radera
  16. Jätte bra blogg! Tack så mycket :)

    SvaraRadera
  17. Så där! nu har jag läst ikapp vad ni haft för er det här året, och jag tycker att besök av Gårdon och att få käka på Frasses hör till höjdarna. Matte och husse gillar nog musslor och Kwak bättre... Kramis, Ludde!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Ludde. Frasses har fina burgare, helt klart. HMen det verkar som att husse numera helt har glömt bort bloggen. Jag syns då och då på Instagram och Facebook - hansihjo.

      Radera
  18. Tjoho Hjo! Är det strax dax för sjätte året?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tittar till mig. Vet inte riktigt, har tappat orken som det verkar. Facebook och Instagram räcker just nu. Men vi får väl se framöver. Nu ska jag ta och läsa din blogg. Ha det gott!

      Radera