måndag 10 oktober 2016

Hjo-Hjo måste ut och pinka ibland

Nu är gubben Höst här. Obevekligen. Bloggaren väntar bara på regnet, så att han kan slå sig ner i fåtöljen och läsa en god bok utan dåligt samvete. Peta in en pinne i brasan, och gå i ide lagom till jul. Glänta på ytterdörren när sädesärlan anländer i april. Och hälsa välkommen tillbaka från Egypti land. Men det går inte för sig: Hjo-Hjo måste ut och pinka ibland.

Under tiden förundras Bloggaren över den smått surrealistiska nyheten att räddningstjänsten i Hjo har kört ihjäl 37 förrymda kor strax utanför stan. Men säger inget så har han ingenting sagt. Vi får höra om Hjo tidnings tisdagsedition kan reda ut begreppen. Skicka Tintin!

Och igår stod Stefan Löfven i tv och påstod att många av våra flyktingar är högutbildade. Och några är det inte. Märkligt. När alla vet att det är tvärtom. Så nu växer herr Åkesson igen. Rätta Bloggaren om han har fel.



30 kommentarer:

  1. Men hur lyckades räddningstjänsten med det? Fast lyckades är nog inte helt rätt ordval... Hösten kopplade greppet snabbt men med fyrbenta vänner så är det bara att bege sig ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte.
      – Det hela är en ganska eländig händelse. Som polisen sa.

      Radera
  2. Hur f*n kan man lyckas med att köra ihjäl 37 kor???? En eller två kor kanske, men 37. Otroligt! Stackars bonde vars inkomst rök.

    Å visst är hösten här - med besked dessutom, tyvärr.

    Löfvéns uttalande har jag inte hört talas om. Bra att jag läser sin blogg, då kan jag mig hålla uppdaterad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är märkligt. Nästan så att. Ja...
      Det är allt en himla tur att du läser Tredje året... Fortsätt med det!

      Radera
  3. Hur klarar man av att köra ihjäl så många kor samtidigt!??
    SV......Jag hoppas att du tar tag i frågorna :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det frågar vi oss alla. Kanske finns det en bra förklaring i Hjo tidning i morgon.

      Radera
  4. Den räddningstjänsten borde nog byta namn. Det ska bli intressant att få höra en förklaring - om det finns någon... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog låter det märkligt. Mycket olyckliga omständighet. Förmodligen.

      Radera
  5. Använder mig av Google för att se vad som hänt - och alla tidningar stoltserar med små notiser som inte förklarar någonting ... märkligt. 37 kor! Det är en väldigt massa kort det!
    Regnet och bokläsandet ser jag också fram emot och samvetet säger redan att jag borde nog låtsas att jag har hund så jag kan ta mig ut lite i alla fall - samtidigt som den gamla hundägaren i mig tycker det är så skönt att jag inte har hund längre att den vägrar lyssna. Det är inte lätt att vara människa ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte mycket i Hjo tidning heller. Inget som förklarar något iallafall.
      Så länge jag har hunden får jag hålla mig på fötter. Vilket är mkt bra.

      Radera
  6. Vilken jädrans smäll det måste ha varit då så många kor blir påkörda, hur lyckades räddningstjänsten med detta??
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar också men lär inte få något svar. Ingen grävande journalist som Tintin lär ta tag i kohistrien.

      Radera
  7. Jag som inte har nån hund vägrar gå ut när det regnar. Tyvärr regnar det inte så ofta här, så det är bara att he sig ut... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väntar på regnet skrev jag. För regnar gör det inte i Hjo. Inte på andra sidan Vättern heller. Hade vi bara lite varmare vore det som i Spanien.

      Radera
  8. Hos dig kör räddningstjänst ihjäl 37 kor i ett svep, hos mig rycker brandkåren ut för att släcka branden i en blomkruka (fast dom hann inte fram i tid, branden var redan släckt).
    Tur vi har lokalpress.
    Löfven - tror Åkesson ser honom som största stödet...

    Apropå hund - har man en sjö att erbjuda så får man kompisbesök. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här visste man om kor på vägen, det var därför de ryckte ut - kollision med personbil. 1död ko, sedan kom räddningskåren och körde ihjäl resten. Märkligt.
      Märklig är också den svenska politiken. För min del får SD gärna ramla ur riksdagen 2018, försvinna som nydemokraterna på sin tid. Men så enkelt blir det nog inte. Och som det är nu kan vi inte ha det. Det är nästa så att jag längtar efter Göran Persson.

      Radera
  9. Tur du har HjoHjo så du kommer ut och får frisk luft, fniss . . .
    men nog känns det gott att få vara inne i stugvärmen.
    Jag ville inte göra något ute i trädgården idag,
    det enda blev att plocka- klippa dahlior till buketter, de börjar tackla av fast ingen frost har nupit dem ännu.
    Vi såg debatten också, precis som du skrev så växte Åkesson, så jag rätta dig inte.
    Jag gillar inte politik men måste ändå lyssna på vad 'de' har att säga, inget nytt, inget intressant, samma gamla visa, jag blir så trött på dem grrrrrrrr
    Läser ditt svar här ovan om ko-dödarna, mkt märkligt!
    Ha de gott/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Politikerna idag är fega och färglösa. Göran Persson var visserligen en tölp på sin tid, men inte färglös. Jag gillade honom, särskilt att han skulle brännmärka alla som talade illa om Sverige. Ord och inga visor.

      Dråpet på de 37 kossorna kommer nog att förfölja räddningstjänsten här i evinnerliga tider.

      Ha det gott!

      Radera
  10. Hjo-Hjo måste ut i alla väder. Och i och med det även husse/matte.
    Visst är man tacksam över att man har sin egen toalett - inomhus! Och inte måste ha sällskap dit.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjo-Hjo måste ut. Själv rankar jag vattenklosetten som en av mänsklighetens största innovationer.

      Radera
  11. Hej! Mission completed, skickade igår en platanfrukt till dig. Jag vet inte hur man gör ännu. Måste googla litet först... Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick brevet idag. Tack så hemskt mycket! Har googlat lite och det verkar som man sätter fröna, inte hela bollen. I vår. Undrar om de ska ha en vinter i sig som vissa kärnor. Eller förvaras på annat vis.

      Radera
  12. Dagens första riktiga glada skratt! Kan väl inte vara möjligt med korna, eller? En kanske man kunde tro på men 37! Och kommentaren om Löfvens framträdande i TV är också rolig tycker
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte att Löfven är bra. Dessvärre är de andra rätt bleka också. Fast Björklund kan få till det ibland. Utan att gå genom teven direkt.

      Jo, det är märkligt. Först kör en personbil ihjäl en ko, sedan kommer räddningstjänsten och kör ihjäl resten. Tragikomiskt är det.

      Radera
  13. Läste inte kommentarerna ordentligt - var det verkligen sant med korna?! Då är det ju inte så roligt längre - mer absurt! Borde varit en stor nyhet att skriva på kvällstidningarnas löpsedlar. Men det kanske har stått där, har ju varit borta en vecka och inte hängt med i varken politik eller vad som hänt här hemma.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tio rader i Aftonbladet och ett inslag på Västnytt. SLA och Hjo tidning. Ungefär så.
      En eländig händelse säger polisen, och det kan man väl hålla med om.

      Radera
  14. Att få in så mycket på ett litet inlägg - vattenkast, ihjälkörning av kossor, vad Löfven ger Åkesson samt din egen önskan om idégång, det är smartbruk av bloggeri :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag skriver alltid så lite jag kan. Tror det är den metod som passar mig bäst. Kanske dags för ett nytt kortinlägg idag. Vi får se.

      Radera
  15. Å Bob Dylan då. Vad säger bloggaren?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oväntat. Men inga problem för mig. Mer att läsa i dagens inlägg.

      Radera