tisdag 28 juni 2016

Hjo-Hjo har pinkat in södra piren


Man blir som konsternerad, 19 grader i Vätternhavet mot 9 häromdagen, eller veckan om det ska vara så noga. Hjo-Hjo plaskar på i plurret. Vore han inte såpass svartmuskig skulle man nästan kunna tro att han hette Esther Williams. Och Strandpromenaden är fortfarande förvillande lik Promenade du Soleil. Om man bortser från alla strandnära restauranger som serverar rosévin till moules fritten. Men icke isterband och stuvad potatis. Dessvärre.

Jo, där går Bloggaren och funderar på stora britter som trivs på liten ö. Och i dyra solen i Provence. För nu rasar pundet. Och hemma på ön regnar det. Mer än brukligt. Man undrar hur blöt Boris J blir i rampljuset.

Och nu har Hjo-Hjo pinkat in södra piren. Och förklarat den invigd. Bara så ni vet den 1:a juli – att Hjo-Hjo var först!

Till sist säger Bloggaren bara en sak, eller två: Heja Islandur. Och Lars Lagerbäckur. 








32 kommentarer:

  1. Tänk att bloggaren kommer ihåg Esther Williams, en av min ungdoms stora idoler! (Jag försökte ett tag bli simhoppare istället för cirkusartist). OCH Doris Day kanske, fast hon simmade förstås inte. Jag var bara så förvånad att E W:s mascara aldrig rann som min när jag blev blöt.
    Jag gastar numera också när någon av mina favoritlag gör mål - håller alltid på det icke-favorittippade laget. Såg att en av Islands landskapsspelare dessutom har spelat i IFK Norrköping för tjyven! Visst var det magiskt (som dom säger i Idol som jag har sett en gång) när Island gjorde målen...
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, EW är egentligen lite för gammal för mig. Men man har väl hört och läst sig fram i livet. Magiskt och magiskt, Zlatan har gjort ett och annat magiskt mål, men det var visst inte i det här mästerskapet. Och nu är det så att jag som ende svensk håller tummarna för Frankrike mot detta Islandur. Fast jag grattar dem för vinsten mot ett ofarligt England.

      Radera
  2. Jag har en Leo i släkten..Eu och EM,,England vill inte vara kvar i något av detta..Vad hände måntro om Island slår Frankrike,,då blir väl Lagerbäck Islands nästa president??..Haé Bra.
    Ps lustig adress den som ligger med i din kommentar.

    [http://hanskhjo.blogspot.sevackert%20däromkring%20Ängelsberg/]Tredje året i Hjo commented on

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lagerbäck vet hur man jobbar med det material han har. Onekligen en begåvning dom inte alla har. Vet vad den lustiga adressen kommer ifrån, men inte hur den hamnade hos dig.
      Ha det gött!

      Radera
  3. Viktiga saker att hålla koll på sitt revir! Visst var det väldigt roligt för Island att vinna över England i gå så grattis från mig med :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om de inte skulle ta semester på en annan ö någon månad nu. Som Strömberg sa i tv igår. Ungefär.

      Radera
  4. Hjo-Hjo sköter sig, duktigt! Och så gillar han dansk öl-boll. Jo, jag såg allt ;)
    Jag har inte glott på någon TV-match, men jag har öron, det hörs även i radion. Så, jätteskoj med Island, hipp hipp ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu uppehåll på fotbollen i två dagar. Känns rätt bra det också.

      Radera
  5. Som du badar Hjo-Hjo, jag plaskar bara än så länge. Jag inväntar varmare badvatten. Men bollar det leker jag också gärna med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag var det bara 12 grader såg jag. Men i ska han ändå.

      Radera
  6. Jag hejar på Island!
    SV:..Jag tror att det är Svenska asfaltläggare :-)
    lustig adress den som ligger med i din kommentar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja Island!
      Den lustigheten kom även med till Hebbe. Vet inte hur det kom sig.

      Radera
  7. Fint att vara först med att pinka in revir. Undrar hur länge det står sig innan någon elak sommargästhund tar över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skeppshundar dansar bara en sommar. Men Hjo-Hjo består.

      Radera
  8. Jag hejar också hejvilt på Island! Heja, heja!!! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul så länge det varar. Mot la France tar det roliga slut. Borde åtminstone.

      Radera
  9. Nu vill vi se Island i finalen!
    Andra lag kan hoppa i Kanalen. ;)

    Naturligtvis ska södra piren
    finnas med bland hundreviren.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, så mycket hejar jag inte på Islandur. För så roliga är de inte. Underdogs är inte alltid det, som Grekland när de vann. När det nu var.

      Radera
  10. Hahaha! Den sista bilden var ju bara såååååå himla klockren! Å du har köpt en EM-boll åt Hjo-Hjo! Det ät stort det, riktigt stort:-)

    Boris och Donald kommer bli en suverän duo - NOT.De skrämmer skiten ur mig om jag ska vara ärlig.

    Å vad gäller FRA-IRl. J'aime la France, men jag älskar Island mera. Att sätta ihop ett sådant lag av lågavlönade proffs mot miljonärer och vinna mot England är otroligt! Klart Frankrike är världsnation och allt, men Island kan skrälla en gång till - om laget orkar. Åt andra sidan verkar det kunna göra just det - orka...

    PS. Min engelska make är INTE glad över Brexit kan jag säga. Jag menar alltså utträdet ur EU. Fotboll bryr han sig inte om;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brexit blir nog inget bra för britterna. Hjo-Hjo är en bollbegåvning och skulle ha platsat i svenska laget - hundlandslaget. Islands framgång är superroligt, men nu får det räcka. En EM-vinst skulle inte vara kul. Danmark vann i Sverige 92 och Grekland 04. Det var väl sådär skulle jag vilja säga. Inte alltid roligast med underdogs.

      Radera
  11. Tänk att Vättern blivit i alla fall såpass varm! Då kanske till och med HjoHjos husse badar. En bild på det hade vi gärna sett.
    Ja, så är det fotbollen! Spelledigt i två dagar, så då blir det väl match i morgon, torsdag, lika kul hela tiden. Och det var roligt att se islänningarna kämpa så in i norden, dom sprang ju så dom nästan sprang ifrån sig själva. Vikingablod!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vättern är en djup sjö, fast inte längs Strandpromenaden. Där är det långgrunt som vid Askimsbadet nästan. Men sällan särskilt varmt för det. Men ibland så. Idag 14 grader igen. Husse glömmer mestadels badbyxorna hemma. Fast något dopp per säsong blir det allt. Bild utlovas om hustrun är med och plåtar. I fördelaktig vinkel.

      Radera
    2. Vättern är en djup sjö, fast inte längs Strandpromenaden. Där är det långgrunt som vid Askimsbadet nästan. Men sällan särskilt varmt för det. Men ibland så. Idag 14 grader igen. Husse glömmer mestadels badbyxorna hemma. Fast något dopp per säsong blir det allt. Bild utlovas om hustrun är med och plåtar. I fördelaktig vinkel.

      Radera
    3. Fördelaktiga vinklar gillar vi! På mig förekommer inga fördelaktiga vinklar numera, vet inte varför......

      Radera
  12. Bra pinkat! Först är stort! Jaga ölboll måste vara kul. Hemma gör vi nog vulkanen om Frankrike åker på stryk... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela Hjo är väl egentligen inpinkat vid det här laget. Staden är inte stor. Vi håller på franskarna, Hjo-Hjo och husse. Islandur har redan vunnit mer än de kunnat önska.

      Radera
  13. Fotboll och Carlsberg, de är Hjo-Hjo, de.
    Kan undra om husse får vara med på de?
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öl och fotboll funkar inte så bra i Sverige. Men i Danmark så... Kanske är det därför de inte kvalificerade sig till EM.

      Radera
  14. Ja nu är vi väl lite islänningar inombords allihopa? Jag gillar is och kyla, alltså är jag islänning, inte svårare än så. Brexit X 2 för England, halleluja. Och Zlatan, det blev som väntat Manchesterbrallan som vann.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, det blev Manch U, ser det i Aft och Exp också. Kan nog bli en pärs om han inte presterar. Men kan nog passa honom bra. Får vi hoppas. Islandur har gjort ett super-EM! Fast jag ligger nog mer åt det franska hållet. Island, +4 grader året runt

      Radera
    2. Jaha, det blev Manch U, ser det i Aft och Exp också. Kan nog bli en pärs om han inte presterar. Men kan nog passa honom bra. Får vi hoppas. Islandur har gjort ett super-EM! Fast jag ligger nog mer åt det franska hållet. Island, +4 grader året runt

      Radera