söndag 19 juni 2016

Vätternrunda och italiensk pizza


Med 2016 års upplaga av Vätternrundan framför ögonen sitter Bloggaren på Vete & Råg och latar sig. Äter pizza av den italienska typen, de som liknar pizzorna på Cyrano i Göteborg och där kallas franska, och som smakar bättre för var tröttkörd Vätternrundacyklist (halva loppet återstår) som passerar. - Hej å hå, cykla på! Heja, heja, heja! Bloggaren hoppas att de inte glömt stjärträddaren hemma.




Och om någon undrar kan Bloggaren meddela att dagens morgonkissrunda är grön så att. Det är tur att hunden är så pass svart. Gröna Hund har väl alla hört talas om. Åtminstone vi som är vuxna. 


Dagens badtemperatur: 11 grader. Man badar snabbt.



40 kommentarer:

  1. Haha...jodå ..vovven syns han. Tur Han är svart och inte "limefärgad"

    Ha det så gott!

    SvaraRadera
  2. Jag är så gammal att jag vet vad Gröna hund var!
    SVAR:Vad jag har förstått så är saltgurka viktigt att ha i falafel...
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saltgurka. Menar du det? Det visste jag inte, men jag kan ju inte veta allting.
      Ha det gott!

      Radera
  3. För trettio mil på cykel lär rumpräddaren behövas. ---
    "Med ögon känsliga för grönt."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då är man nog glad att rumpan är kvar. En lövsal, helt klart.

      Radera

  4. Jag visste inte att det fans franska pizzor, men, men... :D)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tunna fräscha franska pizzor, det är gott det! Eller om de nu är italienska.

      Radera
  5. Min son var inte med i den klungan. Han hade nåt gult på sig. Cykloiderna.
    Hjo-Hjo gör sig bra i det gröna sköna. Fram till midsommar är det väldigt gräsgrönt melerat.
    Ha dä gött!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och nu har det regnat också. Så grönare blir det. Och Hjo-Hjo syns eftersom han inte har Gröna hund.

      Radera
  6. Jag har aldrig hört "Gröna hund" Hum... fast jag kanske inte är vuxen ännu med mina 47 år Hahaha...
    Må väl// Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gröna hund hade premiär 1962 och då var du inte med än. Om jag har räknat rätt.

      Radera
  7. Tja, det är nog bättre att se de där cyklisterna halvvägs än att se dem strax före målgång - med eller utan saver... Kramis!

    SvaraRadera
  8. Kväller..Ja denna dag 19 juni kommer alltid att finnas på min näthinna..En kommentar från den dagen sitter betongfast i mitt huvud..Det var en jättefin varm dag..Loke kommer in till oss och säger till sin mamma.."Mamma jag är så svettig mellan kläderna".Det var då västen åkte av..Haé Kram.Ja denna dag 19 juni kommer alltid att finnas på min näthinna..En kommentar från den dagen sitter betongfast i mitt huvud..Det var en jättefin varm dag..Loke kommer in till oss och säger till sin mamma.."Mamma jag är så svettig mellan kläderna".Det var då västen åkte av..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svettig mellan kläderna - låter bra, ska komma ihåg!

      Radera
  9. Låt andra jobba med andra ord! Bra gjort där:-)))
    Har en bloggkopis vars son klarat strapatsen. Helt okej. För min del räckte det att de Albanien komma trea i Grupp A om du förstår vad jag menar;-) Tänkk om Sverige och Island gör "en Albanien"..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Belgien blir en knepig uppgift. Zlatan får komma igång, och Forsberg och Ekdal, så...

      Radera
  10. Antar att rumpan kan bli litet öm under långa cykelrundor.
    Hjo-Hjo borde kanske ge ut en skiva snart? :)
    Oj, det var inte varmt i vattnet det. Jag skrev precis hos mig om att vårt berg fått nysnö. Men nu blir det varmt igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fräckt med snö mitt i sommaren. Vi får inget, Hökensås är inte högt nog.

      Radera
  11. Just den sortens pizzor smakar förbaskat bra. Ska man äta pizza så ska det vara råvaror av hög kvalitet! Nu blev jag hungrig...

    11 grader känns lite väl svalt för att ens toppa fötterna men fyrbenta är väl modigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite extra goda pizzor faktiskt. Cyrano har med sardeller, mums!

      Radera
  12. Vätternrundan är nog roligare att titta på än Tour de France. Di franske svischar förbi så fort att man kan missa dem om man blinkar.... Även jag är tillräckligt gammal för att komma ihåg GH och vilja leta litet på you tube - det måste väl finnas tycker man.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På Touren kan åskådarna bli lite väl närgångna uppe på alptopparna. Vi tar det mer med ro.

      Radera
  13. Så skulle jag också kunna tänka mig att genomföra ett cykellopp. På ditt vis, alltså :-)

    SvaraRadera
  14. Synd att jag inte visste att det fanns stjärträddare på den tiden jag var ivrig cyklist. Men det är kanske något nytt påfund, eller?
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svar: vet ej. Plötsligt låg den där framför mig på trottoaren, ass savern. Bra påfund.

      Radera
  15. Du har hittat det perfekta sättet att delta i Vätternrundan, förstår jag! Och grönt är det ute som bara den, men kommer det inte regn snart blir det brunt i stället. Inga mygg som stör, i gengäld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi fick rätt mycket regn fredag lördag, vilket var välbehövligt. Det får gärna komma mer. På nätterna.

      Radera
  16. DU har deltagit i Vätternrundan helt i min still :)
    Önskar dig en fin fortsättning på veckan, med midsommar som kronan på verket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sol på dagarna, regn på nätterna. Så vill jag ha det. I midsommar.

      Radera
  17. Ja en stjärträddare är nog på sin plats ,-)))
    Hur vore det om husse o Hjo-Hjo oxå flängde runt Vättern! Istället för att lata sig med god Pizza och ligga o sjunga ,-)))
    Gröna hund ja ,-))) då hade man fått hoppats på en mycket lydig hund som kommer på vissling ,-))
    Ha en härlig Midsommar.
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer aldrig på tal.
      Ha en härlig midsommar själv!

      Radera
  18. Trodde ett kort ögonblick att du faktiskt tagit itu med Vätternrundan med tanke på bilden. Men det går väl lika bra att vara med som åskådare.Tyvärr är man ju gammal nog att minnas Gröna hund, det var väl där pastor Jansson kom på tal första gången? Peter LeMarc är ju av färskare datum, bra låt där. Och enda gången man i en text kunde känna sig hemtam vad arbetets art beträffar. "Jag har just gått av mitt skift, och nu så är jag fri" Ha en fin midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gode Gud till och med! Jobbade själv skift några år på Bruket, så jag förstår. Fast visst låter det hemskt. Fin låt i alla händelser.
      Trevlig midsommar!

      Radera
  19. Vätternrundan ska klart kollas in från en pizzeria. Smart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ger mig inte in på vådliga äventyr längre. Hundpromenaderna är äventyrliga nog.

      Radera
  20. Förr (1990-talet) var jag ute och tittade på loppet vissa nätter. Numer är jag aldrig hemma... den helgen är vikt till samvaro med goda vänner på olika orter. I år var det Stockholm - och dit cyklade inte vättern-runt-cykliserna... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. På förmiddagen är det en strid ström cyklister förbi Hjo, Jönköping också gissar jag. Men inte Stockholm.

      Radera