måndag 19 december 2016

Posteriort derangement

Nu är det ett elände. Bloggaren har åkt på en posteriort derangement, vilket på vanlig svenska betyder att diskbråcket är halvvägs på väg. I morse vid kängsnörningen smällde det till. Så att. Bloggaren ner på knä, aj oj. Hunden hoppar högt som lågt. Och hustrun undrar om hon kan göra något för att lindra plågan. - Nej... jo förresten, kan du laga pommes duchesse till lunch. Med bratwurst såklart. Och var snäll!

Korven är nog så viktig. Hörde Stig Fredriksson kommentera Putin och ryssarna i Gomorron Sverige. Putin lät ryssarna välja mellan demokrati och korv. Och de valde korven. För övrigt samma överenskommelse som gäller i Saudi. Fast där får vi byta ut korven mot lyxfalaffel och pommes duchesse. Minst. För vad betyder demokratin så länge vi har det bra – skitbra. Så länge man inte hoppar i galen tunna vill säga, och får halsen avskuren på torget.

I Hjo har vi både korv och demokrati. Och franskt potatismos dessutom. Så egentligen borde Bloggaren vara väldigt glad för sin onda bakre diskrubbning. Åtminstone snäll mot sig själv. Och hälla upp ett litet glas sauternes - lär vara bra mot onda ryggar - och putta in Julie & Julia i DVD-spelaren. Meryl Streep är nästan lika bra som Errol Flynn. Hemma på matinéerna i Surahammar.

Än Hjo-Hjo då, är ni snälla mot honom? Om. Han har nyss fått sitt första grisöra. Tomten kom tidigt i år.




32 kommentarer:

  1. Oj, stackars dig! Har själv haft ett diskbråck med några ryggskott därefter. Man lär sig faktiskt hur man ska göra eller kanske mer hur man inte ska göra. Trist när man glömmer och får ont. Vila, värme och vänlighet sa min doktor, åsså litet flytande alvedon - typ din sauternes ;). Krya på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är bara förstadiet till diskbråck. Men det räcker. Har varit där förr så jag vet vad man ska göra. Det gäller att klämma diskinnehållet på plats. Det tar några dagar eller fler. Sedan så---

      Radera
  2. Kanske inte så lyckat nu till julhelgen. Då blir det ingen dans kring granen för dig, kanske. Krya på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror och hoppas att ryggen rätar upp sig till jul. Vet ju att den ska böjas bakåt i fas igen. Liggande eller stående.

      Radera
  3. Hoppas på de bästa, med andra ord att det snart är som vanligt igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men jag måste alltid tänka på att lyfta rätt. Men knyta skorna trodde jag att jag kunde. Rätt.

      Radera
  4. Det var inget roligt, synd om dig, säger jag, med sprucken och torrhostig röst.
    Och jag är inte avundsjuk på Hjo-Hjos öra, men vet att han tycker det är mums.
    Krya på dig, med det som står till buds!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt att man inte gillar grisöron, när vi är lika förtjusta i kalops.

      Radera
  5. Krya på dej!
    SV.....Man ska smitta varandra med leende! :-)
    Du får ett stort av mej!!

    SvaraRadera
  6. Usch, det var en "bakvänd" julklapp! Sådana borde vara förbjudna i julveckan.
    Kängknytning kan tydligen vara fasligt farligt. Tack och lov att man kör med blixtlås och kardborre i kängorna.
    Krya på sig, Hjo-Hjo-hussen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kardborrar blir kanske även min melodi i fortsättningen. Men kängorna är superbra. Eller har varit.

      Radera
  7. Snacka om salig blandning i det här inlägget! Sympatiserar fullt ut med dig vad gäller diskbråck. Ett permanent tillstånd hos mig samt några förskjutna och utslitna diskar - så jag vet precis vad du pratar om. Inte ens Ipren ger lindring här - eller jo, lite grand då...

    Pommes Duchesse köper jag, men skippar korven - åtminstone tillsammans med pommesen. Vill inte förolämpa denna "delikatess";-)

    Grisöra till Hjo-Hjo - grisfötter till många (gamla) svenskar som firar jul som de har gjort i åratal - why not;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utslitna diskar, då tycker jag allt lite synd om dig. Precis som jag gör om mig själv. Jag får tänka mig för hur jag knyter skorna i fortsättningen.

      Radera
  8. Först trodde jag att Pommes Duchesse var stuvad
    potatis, men sen kollade jag och fick reda på att
    det är potatismos som sprutats ut ur en strut och
    sen gräddats. Ser definitivt bättre ut än obehandlat
    mos, men stuvad potatis med persilja och stekt Falukorv är vad jag suktar efter.
    (kanske för jag är fr Dalarna)

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stuvad potatis och falukorv är också gott. Men hellre isterband. Om du frågar mig.

      Radera
  9. Vilken otur med diskbråck. Smärtsamt, envist och tyvärr återkommande. Men ett grisöra kan göra underverk och även god mat till Husse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värre idag. Men så ska det vara om det går åt rätt håll.

      Radera
  10. Usch! Hoppas det rättar till sig inom snar framtid. Sedan får det väl bli skor utan snören, någon "stick-i-variant", det finns ju väääldigt långa skohorn ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina Meidl-kängor är perfekta för hundpromenaderna. Utom snörningen. Måste hitta en kortare väg ner till snörningen. Hm.

      Radera
  11. Så oj oj för dig men du behärskar livets diskar och fyller på med god mat och grisöra till Hjo-Hjo'n!
    God jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har varit drabbad tidigare och vet att det går över. Kul är det inte. Har just ingen matlust alls. Nu ska jag dricka ett glas mjölk och äta pepparkakor.

      Radera
  12. Attan oxå . . . och precis nu till jul och allt, men det fattar väl inte posteriort derangement, den kommer när den vill. Blir det bättre med pommes duchesse och bratwurst så ät vad du orkar och sen njut av ett glas sauternes. Det är du värd.
    Tänk att ett grisöra kan göra en vovve lycklig,
    du har väl köpt örat ekologiskt. Det finns mycket skit i marinaden som kan göra hunden sjuk, jag vet någons jycke som svullnade över mun och hals och fick besöka 'vetten'. HjoHjo är också värd något extra gott innan jul, men se upp !
    Sköt om er och var snäll mot din snälla fru.
    Julhälsningar/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ekologiskt - vet ej. Hjo-Hjo mår jättebra. Han ska rastas strax, och snälla frun ska få hålla honom. Så att han inte drar iväg med min onda rygg. För då blir jag inte snäll.

      Radera
  13. Tur i oturen att du tydligen vet hur du ska ta hand om otyget. Jag är inte heller min ryggs bästa vän, men vi försöker samsas så gott det går. Men jädrar, så ryggar kan protestera!! God mat och dryck tror jag att dom gillar!!
    Berit E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet eftersom ryggen sagt ifrån förr. Tycker nog att jag tänker mig för, har tom en rund ryggkudde i tv-soffan. Har ätit pannkakor, säkert bra.

      Radera
  14. Mat och ryggläge botar det mesta enligt hussen. Jag tror det räcker med mat... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ryggläge nu med specialkudde i svanken. Vore jag hund ville jag ha ett grisöra också.

      Radera

  15. Aj, diskbråck e inte kul, vet för jag har haft det, men lyckats träna bort det....
    Trodde alla hundar gillade grisöron... Fast han vill nog heller ha en rejäl skinkbit... :D))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trodde nog att jag kunde knyta skorna utan återfall. Kom som en blixt...
      Jo men alla hundar gillar grisöron.

      Radera
  16. aj aj oj oj, låter inte trevligt. Men medför det extra god mat och lite mer omvårdnad från frugan så tjaa, då kan man kanske låtas vila upp lite och hoppas att ryggen blir helt bra igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blir bra. Tror jag. Men lång startsträcka i morse. Ner på armbågarna gubbe!

      Radera