lördag 10 december 2016

Julbadare


Vinden kommer in från sydväst / Jag sov ingenting i natt... Och med tio halvvarma grader i ryggen gives inga alternativ: man plumsar i i Vätternhavet. Om man är hund vill säga. Allå Allå, julbadarna i Hjo – nästa år vill labradoren Hjo-Hjo vara med. Om 50 meter hundsim står med på programmet. Och om glögg och frottéhandduk finnes på platsen.

Sedan tittar vi till hamnen och noterar att det är hundbajs på båda pirarna. I perfekt trampläge dessutom. Husse och hund ser på varandra och skakar sina huvuden så öronen fladdrar. Man blir som. Grrr. Bloggaren tar ingen bild, ni får tro honom på hans ord. I övrig ser det bra ut, med såväl badhytter som ångbåt. Med beröm godkänt. Minst.

Vi köper oss varsin rökt sik och traskar hemåt. Man får bjuda till lite extra nu när turisterna ligger hemma på sofflocket och latar sig.

Slutligen bjuder Bloggaren på ett juläpple. Men det är grannens, så kanske bäst att fråga först.











26 kommentarer:

  1. Det låter kallt med badet. Jag som inte ens badar mitt i sommaren.
    Så irriterande att se hundbajs, där man ska gå.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Folk tar upp mer idag än tidigare. Men, det finns så mycket fler hundar också. Och hundägare som inte vill.

      Radera
  2. Det kommer att bli en rejäl skörd där till jul så nog kan du väl smaka ett ;-)

    Trevlig lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köldskadade antagligen. Konstigt att de inte ramlar ner. Jag har en låda vinteräpplen på altanen, tar en tugga då och då.

      Radera
  3. Hej du..Oj Hjo-Hjo är en riktig vinterbaddare han.Tuff kille..Ja det är sant jag har många goda vänner på Cypern,många familjer att hälsa på hos,det är nog dom som drar en dit...Haé Bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Igår simmade han några simtag. Idag nöjde han sig med att doppa tassarna. Säkert varmare i Medelhavet. Åtminstone i vår.
      Ha det!

      Radera
  4. Jag badar inte på sommaren Så därför lockar inte badet på vintern!Irriterande med hundbajs där man ska gå.
    ......Dom ljuger för du lever och har en blogg! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I somras badade jag inte en enda gång. För första gången tror jag.

      Radera
  5. Förstår om bloggaren blir arg som själv är ordentlig och plockar upp efter Hjo-Hjo! Synd att jag inte bor lite närmre, då kunde jag tiggt lite äpplen.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alltid så kul att plocka upp efter hunden. Men inte att trampa i heller. Tror nog att hennes äpplen är en aning köldskadade. Det var ju fem grader kallt en period här.

      Radera
  6. Avundas dig och HjoHjo, härliga Hjo säkert på vintertid också. Rökt sik, mums mums . . .
    Härligt lysande äppelträd, grannen bjuder nog på det.
    Vinterbada gör ju bara HjoHjo som jag vet, han ser nöjd ut den rare vovven.
    Den som lämnat bajset, önskar jag att få kliva rätt på det själv. Är det inte så att man lämnar platsen som man själv vill ha det . . . ? !
    Jag vet hur det känns att kliva rätt på en sådan skit och sedan åka kana och sätta sig på rumpan !
    Jag och en väninna var på väg till ett danspalats på Teneriffa, vi tog en genväg och den blev raka vägen tillbaka hotellet. Först trodde jag det bara var ett stort löv eller en vissen blomma, men sanningen kändes strax i näsborrarna. Jag både skrek av ilska. grät och skrattade om vartannat, väninnan stortjöt av skratt. Den hundägaren hade jag kunnat mörda,
    i mina nya fina skor och fina klänning, gnott in det i håret på gubben m.m. Nu kan man skratta men inte då
    'fniss'
    Må å gott, se inte upp, se ner på backen/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plocka upp, jo det måste man. Inget kul att se på och än värre att trampa på. Och halka på. Ha ha!
      Ha det gott!

      Radera
  7. Herregud, vilken underbar solig, varm (?) och vacker dag du visar upp! Fem plusgrader, ingen snö. Jamen jag tackar. Eller rättare sagt du borde tacka:-)

    Å visst, jag såg några "konstiga" äpplen häromdagen på ett träd. Såg ut ungefär som ditt träd, men då jag satt på tåget om körde förbi "företelsen" hann jag inte fota.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 10 till och med. idag +5 men grått och trist. Det blir nog inget bad idag.

      Radera
  8. Nja, något julbad blir det nog inte för min del, i alla fall inte i den delen av världen...;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Hjo julbadar man 1:a advent. Men inte jag. Kan aldrig tänka mig att det är nyttigt. Om man inte är hund förstås.

      Radera
  9. Vi har fullt med gratispåsar på stolpar i hela kommunen så väldigt många plockar upp - men naturligtvis inte alla! Vissa borde inte ha hund... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra med gratispåsar! Det har vi inte här, men gott om tunnor att slänga i. Borde inte vara något problem.
      Ha det!

      Radera
  10. Förvånade mig alltid när jag promenerade med Santos vad de personer tänkte som väntade på att hunden skitit klart och sen spatserade glatt iväg. Ha en fin adventssöndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ungefär som när man är på en offentlig toalett och ser folk gå raka vägen förbi handfatet och ut i friheten.

      Radera
  11. Min barndoms somrar tillbringades i en liten småstad vid finska kusten, Lovisa heter den. Numera ligger där kärnkraftverk och med dem kom finnpajsarna o förstörde den svenskspråkiga idyllen. Men, vad jag skulle säga var att dina vackra badhytter påminner mig om de badhytter som låg på stranden i Lovisa. Alltså har du nu gett mig en nostalgikick, tack för den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Googlar genast och ser att Lovisa har träbebyggelse liksom Hjo. Verkar vara en stad värt ett besök. Om man bortser från kärnkraftverket. Och finnarna lär väl bli kvar.

      Radera
  12. Jo man tackar för de där tollar som blir kvar på diverse ställen som ingen plockar upp. Jo, visst kan det hända att en rullningsglad hund minsann råkar rulla sig i någon annans hög. Inte så trevligt varken för matte eller vovve.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller att husse trampar i någon annans hög när han tar upp Hjo-Hjos. Har hänt.

      Radera
  13. Vilka härliga bilder och inte en snögnutta! Man borde flytta söderöver, men det är det där med barn och barnbarn. Trots att samtliga är så gott som vuxna. Har fått en kasse äpplen av vänligt sinnade släktingar, och de har klarat sig fint under ett par trasmattor på balkongen. Äpplena, alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Igår hade vi -5 och idag 5 grader plus. Men inatt ska det visst bli kallt igen. Knepigt väder, och Vättern har inte haft så lågt vattenstånd sedan 70-talet. Våra äpplen ligger på altanen och riskerar att falla i glömska. Men jag försöker äta ett varje frukost. Det kan gott få komma lite snö. Här är svart som en kolsäck på kvällarna.

      Radera