torsdag 15 december 2016

Pepparkakor och ärtsoppa

Med hustrun hos den plågsamma tandläkaren i Majorna går Bloggaren omvägar runt dammsugaren hemma i Hjo. Framgångsrikt. Sätter sig hellre i tv-soffan, dricker kaffe och matar hunden med pepparkakor. Lirkar och fjäskar. Han är en sådan där matte-är-borta-deppiga-typen. - Så, ta nu en pepparkaka till. Husse är ju hemma. För tusan. Hund.

Han är som Strindberg fast tvärtom. Under de första åren i Paris ansattes författaren av svår hemlängtan – och ärtabstinens. 1883 skriver han till sin förläggare att han inte behöver något svenskt brännvin. Men ”vill du deremot skicka mig ett par kannor gula ärter skulle jag vara glad.” Ärtsoppa var bland det bästa han visste. Fransmännen lagade hundmat.

Har du hört Hjo-Hjo? Nog måste det vara så att gamle August missade både de konfiterade anklåren som cassoulet från Carcassonne. - Nja, svarar hunden. Det låter som prima hundmat. Och så grisfötterna. Ärtsoppan får Strindberg ha för sig själv. Om man bortser från fläsket.

Det är nog inget fel på hunden. Man blir som glad av pepparkakor. Och snäll. 





36 kommentarer:

  1. Mer pepparkakor åt två- och fyrbenta alltså för snälla vill vi väl vara. Så ärtsoppa var Strindbergs favorit. Tja, äktsvenskt i alla fall ;-) Själv väljer jag hellre en krämig fisksoppa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att vara snäll och glad. Strindberg var arg, men var glad i ärtsoppa, och en hel del fransk mat med tiden. Hundar gillade han inte.

      Radera
  2. Hjo-Hjo är tydligen en liten "mammagris". Jag känner igen det där från när min Milou levde. Han följde mig som en skugga. Här gillas det både ärtsoppa och pepparkakor...kanske inte samtidigt, förståss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är både mammig och pappig tror jag. Och vill absolut inte vara ensam. Men det ska det tränas på nu. Är det bestämt.

      Radera
  3. Haha, nya intressanta uppgifter om Strindberg som jag inte visste om - tack för det! Ärtsoppa hör till de rätter som jag lagar av bekvämlighetsskäl. Det går bra att frysa in och man har många måltider gratis. UTAN fläsk förstås eftersom K är vegetarian.
    Jag har lärt mig att om man bara plockar undan på bordet eller i övriga huset behöver man inte ta fram dammsugaren.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att han gillade det franska köket så småningom. Med Paris likadant. Men det där med att plocka undan på bordet förstod jag inte. Dammsugaren måste väl fram ändå. Väl?

      Radera
  4. Nog är ärtsoppa gudamat. Har funnits i mitt "hushålle" sedan urminnes. Nu fick jag funderingar, det är ju torsdag idag.
    Pepparkakor biter inte på mig, tar hellre en mörk choklad 99 %, eller 90.
    Hur söt kan man va? Fine Hjo-Hjo ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torsdagen blir utan pannkaka och ärtsoppa denna vecka. Men håller inte så noga på torsdagar. Vi tar det en annan dag. Hjo-Hjo hälsar!

      Radera
  5. Svar
    1. Ja, sådär. Tigger gör han inte, inte så det hörs.

      Radera
  6. Ja så sant,glad o snäll,,vi får passa oss du o jag,för många sådana och vi blir menlösa..
    Faktiskt så jobbade jag ihop med en Gottfrid på 80 talet,,det som var kul med honom var att han hette Gottfridsson i efternamn,han gick under det finurliga namnet "GG"..Haé Bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gottfrid Gottfridsson, bra och praktiskt. Vi får passa oss för pepparkakorna!

      Radera

  7. Så gott det låter med ärtsoppa....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, med senap och timjan och mejram. Och fläsk förstås.

      Radera
  8. Mina "töser" gillar också pepparkakor!
    SV..Jag har hellre en naken katt rännande pmkring än en naken fet gubbe :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hundar och pepparkakor är bättre än nakna katter. Nakna gubbar i hemmet är väl inte heller.

      Radera
  9. Jag såg rubriken och trodde du kommit på en ny variant på dopp i grytan, att doppa pepparkakor i ärtsoppa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dopp i ärtsoppan. Nej, men vi gillar både ärtsoppa och pepparkakor!

      Radera
  10. Klar pluspoäng för gamle Strindberg där, för jag tycker också om ärtsoppa. Gott med lite senap till, men ingen punsch, det är alldeles för sött. Men sen blir det ju minuspoäng för gubben för att han inte tyckte om hundar.
    Tycker om Hjo-Hjos blick på bilden. Så uttrycksfull.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Punsch köpte jag en liten flaska för något år sedan Men smakade inte alls som jag mindes det. Här blir det också ärtsoppa utan punsch.

      Radera
  11. Hahaha! Hjo-Hjo har mycket gemensamt med mig kan jag säga - vad gäller den franska maten alltså;-) Däremot gillar jag varken ärtsoppa eller pepparkakor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den franska strindbergska hundmaten är god. Också för människor. Även ärtsoppa faktiskt.

      Radera
  12. Lustigt att hundar gillar pepparkakor, de är ju ganska starka i smaken. Vår förra hund älskade pepparkakor, det gör även Elsa.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pepparkakor, små finskorpor och sockerkaka - det är grejer det!

      Radera
  13. Ärtsoppa är gott, pepparkakor likaså. Hjo-Hjo kan äta pepparkakor bara för att de är goda eftersom han redan är både söt och snäll. Annat är det med mig - jag är beroende av dem av både söt- och snällhetsskäl.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror vi behöver pepparkakor lite till mans. Och kvinns. Även hunds.
      Trevlig helg!

      Radera
  14. Ärt -igt inlägg hunden och hundens herre bjuder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjo-Hjo förstår sig inte på ärtor. Däremot är husse väldigt lik Strindberg. Åtminstone angående ärtsoppan. Fast man blir så fasligt törstig hela dagen efter spisen.

      Radera
  15. Ärtsoppa intages med fördel tillsammans med varm punsch, men det är förstås inget för Hjo-Hjo.
    Efter tandläkarbesöket förstås! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  16. När matten är borta är livt ganska trist, trots att hussen finns där...så är det här hemma också.

    SvaraRadera
  17. Mattar och hundar borde inte få vara borta från flocken mer än möjligen för att handla mat. För övrigt äter jag i stort sett vad som serveras. För det gör det allt som oftast... kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Humöret sjunker med bara husse hemma. Men han är bra att ha med sig på långpromenaden, husse.
      Ha det!

      Radera
  18. Ärtsoppa är gott. Kasper hälsar att det finns dom som har det värre än Hjo-Hjo. Det finns dom som inte ens har en husse att klaga hos om/när matte försvinner ett tag. Bara möjligen en katt. Och visst är väl en katt ett rätt dåligt substitut? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, en katt kan väl vara en bra kompis. Om det är en bra kompis.

      Radera