måndag 7 november 2016

Fjärde året i Hjo

När Tredje året i Hjo går över i Fjärde blåser nordosten från Vättern så att. Ja, som hade göteborgsvädret hittat ända till Hjo. Man får som ingen lust. Och hade inte Bloggaren hunden kunde han rent av lägga sig på schäslongen och glo på Allo allo, emliga armén hela vintern. Vilket måste anses vara en briljant idé även om man är med hund. Eller hur du Hjo-Hjo? Det kan bli den kuligaste vintern på länge. Då säger vi så. Allo allo, Ginza, finns filmen på lager tro?

Om Bloggaren är lite down så är Hjo-Hjo desto piggare. Han stretar som ett streck efter Hjos gator. Med ett backslash till husse bakefter. - Sakta och fint, sakta och fint. Så ja, så ja. Det måste väl finnas annat än fruntimmer att intressera sig för här i världen. Amerikanska presidentvalet till exempel. Men icket.


Och hur fin blev nya headern? På en skala? En lummig tia. Om Bloggaren själv får bestämma. Nästa år får vi se om det finns några vyer kvar. Hjo är inte stort, men det är långt mellan Vättern och Hökensås. Eller inte. I alla händelser är Bloggaren och hans hund på hugget, som Tintin och Milou. Så det ger sig, var så säkra.



Från en helt annan dag.





44 kommentarer:

  1. Vilka fina höstbilder! Har inte varit inne här på ett tag, men blev glad av det soliga och färgstarka här :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för besöket!
      Den soliga bilden på Hjo-Hjo vid Vättern tog jag i förra veckan. Idag -2,5 och snö.

      Radera
  2. Headern får en tia!
    SV:..Skåningar är också kloka!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Annars brukar det vara pudlarna. Och skåningar dryga. Norrlänningar fåordiga och värmlänningar gillar dansband.

      Radera
  3. En härlig header om du frågar mig!

    SvaraRadera
  4. Headern blev helt underbar! Var är motivet taget, tro? Jag älskar bilder med vatten och särskilt med fall i, utan att falla i.
    Uppmuntrande att ha hund, alltid pigg och gla,kexchokla ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fallet vid Grebbans kvarn i Hjoån. Hjo-Hjo är piggelin, utom när han tycker husse är en tråkmåns, vilket händer.

      Radera
  5. Då får jag gratulera till fjärde året i Hjo! Tiden har onekligen löpt på. Det amerikanska presidentvalet intresserar inte våra fyrbenta heller men själv hoppas jag på att förnuftet ska segra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Märkligt att Trump kommit så långt. Tydligen en superkändis i USA. Men det ska inte räcka för att bli president. Kan man tycka.

      Radera
  6. Hej du..Den nya Headern är skitfin..Ny siffra ser jag,grattis till 4:an..Här uppe i norduppland är det full vinter,,snöar,,blåser och graderna under 0;an..Haé Bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Här har snöat hela dagen. Men det tycks inte bli så mycket att man behöver skotta ändå.

      Radera
  7. Det finns ju ingen som helst anledning att ge sig ut i oväder om man inte har hund. Då det blir köksbordet med bok, korsord eller mat och fika. Inte blir man magrare av det heller. Sen är det ju halt ute också och besvärligt att sätta på sig dobbarna...
    Ingrid

    SvaraRadera
  8. Headerbild: Tjusigt godkänt!
    4 år i Hjo: Mer än godkänt
    Allt i övrigt: Med beröm godkänt!
    På en uttalande skala vill säga...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plus i kanten låter det som! Då får man ta i hand och bocka och tacka.

      Radera
  9. Nej, vad är väl Clinton eller Trump mot en väldoftande tik? Då är det bara för hussen att försöka hänga med i svängarna. Min har iaf tagit fram dubbkängorna för nu är livet glatt! Headern blev tjusig och jag skulle önska att min fick lite snofsigare fason men det är nog inte troligt... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag hade han lugnat sig något. Tur det, för på sina ställen var det sparkföre. Och halkföre.
      Jag är nästan tvingad att göra ny header varje år. Pga bloggnamnet. Kanske dags att byta till något som kan permanentas.

      Radera
  10. En hund är bästa promenadkompisen. Min Milou älskade långpromenader så det var bara till att hänga på. I morgon får vi hoppas att amerikanarna tar sitt förnuft till fånga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får vi verkligen hoppas. Men Hillary är inte särskilt populär. Så. Men Hjo-Hjo gillar henne. Tror jag.

      Radera
    2. Ruth i Virginia har magont
      och hjärnan vill inte sluta
      säja "Kära goda gudar, låt inte
      Trumpen in i Vita Huset"; både
      på engelska och svenska.

      Radera
    3. Det kommer att bli panik lite varstans. Och börsen ramlar ner i källaren.

      Radera

  11. Din header är jättefin, men är det inte vinter nu? :D)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men den får hänga med fram till nästa november. Och sommar blir det förhoppningsvis även nästa år.

      Radera
  12. Gott Nytt År! :-)

    Och headern är verkligen tjusig :-)

    SvaraRadera
  13. Din nya header är otroligt vacker, bättre än den förra om jag får välja. Å om du har slt på bilder, eller om det är Hjo som "tar slut" kan du alltid ta sista bilden i det här inlägget med Hjo-Hjo. Jag menar han är ju ändå "huvudpersonen" i din blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt! Kanske dags för Hjo-Hjo. Han borde förstås varit headerfigur för länge sedan. Fast han får vänta ett tag.

      Radera
  14. Det är en fin headerbild. Alltid lite kul med omväxling. Natur och vatten bilder är fina, likaså våra fyrbenta vänner.
    Ha så bra !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjo-Hjo vill vara header nästa år. Vilket inte är omöjligt. Men långt ifrån säkert. Grrr...

      Radera
  15. Hej, jag tycker du haft vackra Header bilder alla tre åren, även ditt och HjoHjos fjärde år bild blev bra.
    Nu skrev jag fel, jag menar gillar det till 100 %
    du har ju varit många gånger vid den platsen och den är igenkänd, men visst HjoHjo som frontfigur hade varit trevligt.
    Jag är också down, känner inte för något, just nu.
    Om jag hade haft en vovve hade jag också blivit tvungen att gå ut, det är bra att vara tvungen även om vädret är skit.
    Men jag har varken hund eller katt, våran Sixten försvann för 5 månader sen, tro han är död men . . .
    Det har sprungit en stor räv här i sommar o höst,
    vi misstänker att det är han. Hur ska man sörja när man inte vet till 100 %, hade hellre fått begrava honom bland alla våra andra katter. Men deppig och ledsen är man, jag saknar det där med att gosa.
    Ja du fattar vad jag menar, men jag vill ändå inte skaffa någon ny än . . .
    Så nu när vädret är skit och jag inget har att göra i trädgården, man kan väl för tusan inte bara städa och laga mat hela vinter, Rolf är oxå en bra kock.
    Så jag ligger och slö glor på Tv:n, om jag ändå hade haft den komedin serien 'Allo allo emliga armén',
    hade jag kunnat skratta. den var kul.
    Skotta snö behöver vi inte göra än, bara ca 3 cm,
    men vinden iskall, vi har minus 7 gr, det får räcka.
    Lyckliga du som har din HjoHjo, sköt om er/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får ta dig i kragen och rycka upp dig. Det ska jag göra. Räven vågar sig inte så här långt in i Hjo, men jag har sett honom i dalgången vid ån. Lurig kille, rätt som han var femtio meter framför oss var han femtio meter bakom. Hjo-Hjo såg honom aldrig. Jag väntar på min platan och hoppas den kommer innan tjälen.
      Ha det gott!

      Radera
  16. Jag som inte har någon fyrbent hund, måtte ha en inre hund med ett dagligt driv att komma ut. Pinkar Bloggblad i det fria, tänker du nog nu, och - ja, det kan hända att även en kulturtant i sina bästa år, som går värsta långpromenaderna ute på vischan, måste lyfta på ....näe, måste knäa bakom en buske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har min förståelse. Jag vet hur det är. Hundpromenaderna kan ibland dra ut på tiden och kan bli påtagligt trängande. Och nöden har ingen lag.

      Radera
  17. Grattis till de fyra åren i Hjo! Tiden rusar på snabba fötter.
    Headern får 11 plus av 10 möjliga. Mycket snygg! Precis som Hjo-Hjo.
    Ja, nu är vi inne i nagelbitardygnet - USA-valet pågår för fullt. Må amrisarna vara kloka och välja kvinnan, inte pajasen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar!
      Etablissemanget står folk upp i halsen, börjar bli likadant här. Skulle inte förvåna mig om Sverigedemokraterna blir största parti i nästa val. I denna stund ser jag i Expressen att Hillary drar ifrån! Märkligt att Trump överhuvudtaget...

      Radera
  18. Inte en snögnutta på dina fina bilder! Men visst kan man lägga sig och titta på Allo, Allo.. i alla fall, den serien håller fortfarande. Är i alla fall glad att det bland "fördomarna" i ditt svar till Yvonne, inte var norrlänningar som gillar dansband. Då hade detta varit mitt sista besök här :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dansband gillas nog landet runt, märkligt nog. Fast folk får dansa till vilken musik de vill. För mig. Själv verkar jag mest gilla artister som inte kan sjunga: Dylan, Waits, Håkan H, Lundell med flera.
      Här har nu snöat två dygn i rad. Vätternsnö eller ej. Vet ej. Men jag har redan varit ute med skyffeln ett par gånger.
      Ha det!

      Radera
  19. Headern är snygg, vatten i rörelse gör sig mycket bra på bild. En Hjohjo-nos hade inte skadat att ha med förstås, ska jag säga som inte heller har min jycke på framsidan..Ja nu vet vi hur det gick i valet, men vet vi varför?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjo-Hjo får vänta ett år - minst. Ingen renodlad hundblogg även om hunden lätt blir huvudperson. Trump får vi leva med. Och hoppas på det bästa.

      Radera
  20. Inte mycket till vinter på den bloggen inte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, men efteråt snöade det i två dygn. Man blev som trött. Och hela vintern återstår. Så gott som.

      Radera
  21. Fina bilder! Nog tusan har vi hat det blåsigt några dagar, det gällde att hålla i hatten. Nåja, hade ingen hatt på mig då, mössan satt säkert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett par fina dagar och en planterad platan. Kommer i bloggen imorgon.
      Ha det!

      Radera