fredag 19 augusti 2016

Hur blir det med platanen i Hjo?

Idag kunde vi lika gärna befinna oss i Göteborg. Med tanke på vädret. Hjo-Hjo stannar på förstubron och tänker som så att hundrundan, den tar vi ikväll. När vi är hemma i Hjo igen. För det är ju så, att regnar det, då är man i Göteborg. Det har husse lärt mig.

Och Bloggaren som skulle klippa gräset och allting. Nu blir det till att bläddra i en solig bok istället - Trädgård för ovana. Och läsa hur man lagar sig en cruidité med senapsdressing på trädgårdens nyttiga och goda rötter. Vidare, Jonkheer van Tets är härdig upp till zon 6. Men Bloggaren kliar sig ännu efter tredje sommaren i huvudet: vad göra med röda vinbär?

Och hur blir det med platanen som Bloggaren har tjötat så om? Det vet man inte riktigt. Blir den inte ståtligare än den på Harry Hjörnes plats i Göteborg, kan det lika gärna kvitta. Kanske är det så att den trivs bäst på Cours Mirabeau. I Aix-en-Provence. Och borde få fortsätt med det. Tror det blir ett söttbärsträd istället, de växer så det knakar här i Skaraborg. Har Bloggaren hört. Knirk, knark.


Till sist några bilder som inte har det minsta med göteborgsväder att göra.

Viktig uppdatering!
Höll alldeles på att glömma kräftorna ikväll, som kan vara från Vättern, och tjejerna i Rio. Vi får hålla en tumme, eller två. Och hålla igen på kräftorna så man inte får ont i håret lagom till matchstart.






33 kommentarer:

  1. Fina bilder. Här hos mig är det mysigt regnväder idag. Me like.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mysigt och mysigt, höst idag igen. Men varmt nr solen tittat fram, vilken den faktiskt gjort.

      Radera
  2. Här regnar det också göteborgskt. Det blöta, mulna, kulna vädret gör en trötter denna fredagseftermiddag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett eländes väder i Göteborg. Mestadels. Fast jag gillar staden ändå. Mycket.

      Radera
  3. Det blir mycket god gelé av röda vinbär, bäst blir det om man kokar innan bären är riktigt mogna, för då slipper man att tillsätta certo, eller gelésocker.
    Lite trist med regnet, men det behövs. Vi har fått 30 mm på två dygn nu.
    Önskar er en trevlig helg! Må väl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen! Nu är det i vilket fall för sent för de röda vinbären Vi har två fantastiska buskar, har aldrig sett större. Mycket bär men mer förra och förrförra sommaren.
      Ha en fin helg!

      Radera
  4. Hej du..Jag känner två Magnus,båda födda 1978..
    Ja här har det vareit vetef-nväder hela dagen,regn i timmar,uppehåll några minuter regn igen osv,såg solen 5 min,vid lunchtid,sen blev det skitväder igen..Haé Bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi fick 15 mm på en kvart. Och mer skvättande både före och efter. Vi får se om sommaren repar sig.

      Radera
  5. Ät kräftor men......Akta dej för godis!:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart godkända kräftor. Nu har matchen börjat. Hur godkända blir svenskorna, det är frågan.

      Radera
  6. Det går lika höga vågor på Vättern som på Mörtsjön, ju!!! Men vi badar ändå, visst Hjo-Hjo.

    Kräftor - njae, blir inga här säger matte. Jag struntar förstås, för lika goda som mitt godis kan dom ju omöjligt vara.
    Osså håller vi väl tassarna för fotbollstjejerna då.
    Kasper

    SvaraRadera
    Svar
    1. Matchen har börjat så nu får det gå snabbt. Hjo-Hjo blötte bara tassar och mage idag, sedan ångrade han sig och kom upp till husse.

      Radera
  7. Alltå i de här inlägget fick jag googla det mesta, inklusive platanen och Jonkheer van Tets. Men nu hänger jag någorlunda med tror jag. Å cruidité låter betydligt snoffsigare än vad rårivna grönsaker smakar;-)

    Håller verkligen tummarna för Sverige om en stund. Den här gången tror jag att tjejerna kan ta Tyskland, då tyskorna inte alls ser lika vassa ut som i tidigare mästerskap tycker jag. Å kan Kanada slå Brasilien på hemmaplan så borde Sverige kunna vinna guld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göteborgsväder i Hjo och fotboll och sol i Rio. Matchen har börjat så jag slutar här. När mål, jäklar!

      Radera
  8. Ja ta det lite lugnt med kräforna – det är häpnadsväckande vad man kan få ont i huvudet av sådana. Du måste hålla dig fräsch så att du kan heja fram tjejerna till guld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Matchen har börjat och verkar ha börjat bra. På radion. Ingen tv3, men det gör inget. Mer spännande på radio. Som i barndomen.

      Radera
  9. Göteborg är taskigt behandlade av fröken Sol. Hur var det, Växjö har minst soltimmar i sommar, men Göteborg var väl inte långt efter? Undrar hur Gbg ligger till i regnligan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göteborg i botten av solligan såg jag i GP. Regnligan bör man vinna solklart. Men en stad att trivas i ändå. Faktiskt.

      Radera
  10. Härliga icke-Göteborgsbilder :-)

    Dom inledde starkt, tjejerna men vann tyvärr inte, och detta trots att dom faktiskt gjorde flest mål...

    Duktigt kämpat av dom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland låter det som om jag tvivlar på Göteborg. Men jag gillar det mesta utom vädret och E20 som klyver staden mitt itu

      Radera
  11. Härliga bilder, som jag alltid förstorar!
    Här har varit förträffligt väder och är det inte det, så har det blivit poppis att säga mysigt grått. Nu tycker jag ju att grått kan vara en ok färg i sig, men inte på himlen ständigt.
    Du har skrivit om den här Platanen förut så jag tror mig fatta vad det är.
    Skaraborgsvinkning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plataner har du säkert sett utomlands i parker och på torg. Löven liknar lönnens men stammen är kamouflagefärgad. Trivs på Gotland och Öland och längs kusten upp mot Göteborg. I Göteborg sådär. Skulle gissa att Hjo kan jämställas med Göteborg om vi pratar plataner.

      Radera
  12. Plataner är fina träd och bra på att ge skugga, men det behöver vi ju inte så mycket i den här delen av världen.

    SvaraRadera
  13. Nu blev det "bara" ett silver men jag tycker att tjejerna i Rio gjorde bra ifrån sig ändå! Hoppas att kräftorna höll måttet för det gjorde våra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre än någon kunna ana, tror jag. Kräftorna smakade bra men något lite mer sälta i lagen hade inte skadat.

      Radera
  14. Jo här regnar det för fullt och mellan skurarna tänker vi att vi ska passa på, men in kommer vi ändå alltid genomblöta. Matte kan inte det där med väder särskilt bra.
    Tassklappar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två fantastiska morgnar har vi haft nu. Sedan molnar det till sig framåt dagen. På trsdag, fredag högsommar igen. Sägs det.

      Radera
  15. Har aldrig hört talas om söttbärsträd men vi får hoppas att de inte drar iväg 30-40 meter uppåt som plataner.Måtte väl ha haft en sagolik tur under min årliga Göteborgsresa till bokmässan, då det nästan alltid varit fint väder. Men september kanske är en undantagsmånad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sötbär eller fågelbär, det är samma sort. Här omkring säger man söttbär. En typ av körsbär, söta och goda men mest kärna faktiskt. Men väldigt typiskt för Skaraborg, växer vilt i backar och bryn.

      Radera
    2. Angående göteborgsvädret kan det inte uteslutas att jag överdriver regnandet något.

      Radera
  16. Här är det garanterat platanfritt, men nog ska vi fiska kräftor i helgen - husse och jag... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Akta dig för klorna, Ludde. Platanen är inte skrinlagd helt och hållet. Platan och söttbär går bra ihop, har jag hört.

      Radera