lördag 18 november 2017

Leonardo från Ramnäs

Dags för ett inlägg nu då. Säger Hjo-Hjo, den uppfordrande hunden. Sätt sig på rumpan och skriv om från Vinci, som di kallar honom i tidningar och television. Han som sålde en liten tavla häromsistens, och inte var från Ramnäs. Men om han så vore. Ja, då hade han hetat da Ramnäs. Då då.

Jovisst hund, men husse kan inte haka upp sig på allting. Då blir det kaos i hjärnkontoret. Det räcker med Ebba Busch Thor, som, ifall det vill sig i valet i höst, åtminstone inte lär bli kulturminister. Och Putin och hans hackare. Putin: Привет привет, он стал черным в коттеджах. Это был не я, по крайней мере. Vilket skulle betyda: Hallå hallå, blev det svart i stugorna. Det var i vart fall inte jag.

Jo, det är fullt i kontoret. Handfallen polis i förorten, Trumps twitter i tid och otid, och Mugabe i husarrest. Vilket var på tiden och lovande. Men tv-profiler och underbara teatergenier är synnerligen olovande. Med dick pics och andra besynnerligheter. Vad säger man? Bloggaren blir som.

Tur att Liv och Horace syns i rutan igen. Typiskt bra tv. Den som påstår något annat ska jag brännmärka, säger Hjo-Hjo. Som börjat bli påtagligt lik sin husse i både tal och skrift. Dock skiljer sig våra åsikter åt vad gäller gnagben och grisöron.  




30 kommentarer:

  1. Ja, när man är omgiven av trevliga och helt vanliga snälla män är det med stigande förvåning man läser om de som inte är det. Och då har man inte ens börjat syna modellbranschen än. Det var ju några dolda kameror där för ett antal år sen. Alla förfasade sig då men sen blev det inte så mycket mer tydligen.
    Storpolitiken bryr jag mig inte så mycket om. Men jag vill gärna veta vem som sålde en da Vincitavla som du antydde. Det har gått mig förbi.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl män i mäktiga positioner som håller på. Mest i alla fall.
      Min poäng är att det var en Leonardo-tavla. Men det är väl bara jag som bryr mig. Annars verkar det vara av intresse vilken den hemliga köparen var. Knarkpengar gissar man här och där - 3,8 miljarder!

      Radera
  2. Vi åkte förbi orten Vinci på vår Toscanatur. Man lär sig något så fort man öppnar en bok - denna gång var det en resehandbok (ja det finns folk som använder sådana fortfarande) och där stod det att Leonardo var född där. I Vinci. Hälsa Hjo-Hjo da Hjo!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att det inte stod Ramnäs! Har köpt mig en flaska vin från Toscana, inget stenbord dock. Det står Lundell mellan raderna.

      Radera
  3. Sådan husse sådan hund stämmer oftast väldigt bra ;-) Sedan kan man verkligen fundera på vem som kan betala så mycket för en tavla och om man skulle våga ha den på väggen. Men alla skulle nog ta den för en reproduktion. I alla fall hos oss...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sådan husse sådan hund. Stämmer. Eller är det ordförande Persson han är lik.

      Radera
  4. Ha! Säger Kasper. Hjo-Hjo, smart av dig att låta Husse Bloggare tro att det är du som blir alltmer lik honom. När det självfallet är så att han tillägnar sig allt fler av dina kvalitéer. Fattar ju – nästan – vem som helst att man har mer på fötterna och står stadigare med fyra tassar på fyra ben än den som vinglar fram på bara två ben. Inte så lätt att hålla sans och balans då, säger Kasper den Kloke. Gäller på alla områden i livet hävdar han bestämt.
    Hm, säger en matte som visserligen mottvilligt men väldigt ofta tvingas ge sin hund rätt. Om än inte just på fodersidan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Husse försöker hålla kursen på sin två ben. Men Hjo-Hjo har låg tyngdpunkt och bestämmer alltsomofta vilken väg vi ska ta. Med sina fyra står han stadigt.

      Radera
  5. Lillemor,ja vi hade en förtjuasnde företagssköterska på mitt jobb,med namnet,en sagolik kvinna.Någon mer känner jag inte..Haé Bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lillemor är fint men inte så vanligt.
      Ha det gött!

      Radera
  6. Ja, du, det finns mycket å unnra på nu för tiden.
    Du och HjoHjo har det bra ni, som kan unnra så där
    på säkert avstånd. USA är fullt av fula gubbar.
    Inte nog med det, en berömd fotbollsspelade skrev,
    att han blivit antastad av en otrevlig man på ett
    fint partaj. Tidningarna är fyllda med "news of
    interest". Putin, North Korea, allting Afrika och nästan allting Afghanistan har ramlat av framsidorna. Leonards målning tog ju priset, så att säja. Unnrar var den kommer att hänga eller ställas undan. Hur mycket nästa gång?

    Tjusig header, förresten!!!

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhållandevis lugnt i Hjo, om man kan hålla för ögon och öron för vad dom händer i stora världen. Vilket naturligtvis inte hår.
      Ha det gott i Virginia!

      Radera
  7. Jo, ibland kan man fundera över vart världen är på väg... Himla tur att ni inte är helt överens då det gäller tuggandet på grisöron ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Länge sedan han fick några förresten. Iväg till Granngården vettja.

      Radera
  8. Tur vi inte behöver lösa alla världens problem. Det räcker med tjärfläckssvamp. Jag hittar inget som säger att den går på ek också. Den har säkert en nära kusin som gillar den. Man får ju dela på gracerna.
    Grisöron har jag aldrig smakat. Det kanske är en delikatess??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är lite måna om eken, att den ska trivas i Hjo. Ingen snabbväxare hur som haver. Grisöron köper jag bums imorgon - till hunden alltså.

      Radera
  9. Det är inte mycket rolig läsning i tidningarna nuförtiden... Jag efterlyser fler solskenshistorier åt folket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Överväger att sluta lyssna på Dagens eko och läsa tidningar. Inser dock att det inte hår. Då får de ändra åå nyheternaa istället. Solsken var ordet.

      Radera
  10. Ja man kan ju verkligen bli till sig i hasorna över allt som skrivs i dessa dagar. Såg en nidbild på trumpeten igår, mycket talande, han hade nämligen en elefantsnabel. Kan det ha att göra med hans borttagna förbud mot import av elefantdelar? Nå nu har han visst ändrat sig igen, och avvaktar beslut. Tänk om han blir lika impulsiv och velig när det gäller den berömda knappen som han ensam rår över...tanken hisnar...
    Horace är inte min favorit, kanske ska jag ändå ge den nya omgången en chans, jag är inte den som surar i oändlighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trump är sannerligen en märklig president. Förr gillade jag inte Horace framtoning. Jag har ändrat mig, och han också, tror jag.

      Radera
  11. Jag blir så trött på medias fokus på all skit. Det finns faktiskt mycket som är bra här i världen också. Herrar och damer journalister borde trycka lite mer på det, så skulle det bli lite ljusare omkring oss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var Hans Roslings poäng också, att världen blev bättre. Fast jag undrar jag. Inte nycket annat än elände att vänta sig i Aktuellt.

      Radera
  12. Hejsan på er, kul att få läsa lite annorlunda text som jag vanligtvis fnissar åt. Ja sådan herre sådan hund, sägs det, stackars Ludde om han ska bli som jag för det är jag som är hans husse fast jag är matte. Men han gillar Rolf mer och det gör inget, jag är inte svartsjuk.
    Om man inte är snurrig så blir man det i politikens värld, jag är inte så högt skolad som de som regerar men de är i varje fall dummare.
    Som tur gör Ludde livet mycket roligare för oss och han är inte dum.
    Må väl husse och labbe/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjo-Hjo är på alerten riktigt idag när kyla och snö råder. Tror att lukterna blir starkare och klarare när det blir lite kallt. Han drar mig runt stan. Men det är väl bara nyttigt med lite fart under kängorna.
      Hälsa Ludde!

      Radera
  13. Tur att ni har olika smak när det kommer till mat, du och Hjo-Hjo. Själv är jag inte heller så förtjust i gnagben och grisöron. Men jag vet inte säkert, för jag har aldrig provat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, fast han gillar pannbiff med potatis och skysås också. Pannkaka och yoghurt slinker ner. För att unte tala om prinskorv. Men räkor begriper han sig inte på. Men jag fattar ju inte detta med gnagben, så...

      Radera
  14. Bra att Hjo-Hjo håller ordning på bloggaren. :)
    Och Sveriges politik verkar bli mer och mer absurd.
    Läste att Liberalerna vill att Sverige skall bli en delstat i ett överstatligt EU.
    Och det verkar också som om Sverige inte blir tryggare utan snarare tvärtom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade gått mig förbi, att Liberalerna vill verka för mer överstatlighet. Inte bra enligt mig. Polisen är i kris, det är säkert det. Och enklaverna där gängen styr och ställer blir fler och fler.
      Om man bortser från alla dessa A-traktorer är det lugnt i Hjo.

      Radera
  15. Visst är det mycket konstigt som försigår nuförtiden. Tur att man är hund och inte behöver bry sig om annat än tuggben, öron och fyrbenta brudar... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när vi fått både kyla och snö stortrivs Hjo-Hjo. Tydligen blir lukterna större och tydligare. Inte bara de från brudarna. Ute blir han väldigt mycket hund, inte så mycket snillen spekulerar då inte.

      Radera