måndag 21 augusti 2017

Hur vackert är det inte i Hjo

Hur vackert är det inte i Hjo, morrar hunden Hjo-Hjo när han betraktar minkens/illerns/utterns väg över vågbrytaren i hamnen. - Ta ett kort för håken! Skynda, skynda, gastar han som den värsta Gunde Svan. Men när Bloggaren fipplat färdigt med kameran har minken redan hoppat i, fullt upptagen med att fiska fisk.

Eller var det en iller kanske? Eller rentav en utter? Det var en utter, avgör hunden. Absolut. Så då säger vi så.

Visst är det vackert. Fast pojkarna i Hjo är allt av en särskild sort. I Hjo tidning läser Bloggaren om en man som gillar att köra sin bil ut i en damm full av gyttja. Så långt det går. ”Man blir aldrig för gammal för att leka i geggamojan.” Men han var visst från environgerna häromkring, så det kan förklara saken. Kanske. Och Bloggaren är inte infödd, så att.

I övrigt skryter vi för alla göteborgare om hur vackert det är i Hjo. För Andersson i Annedal till exempel. -Ta tåget och kom, det är jättefint i Hjo. -Tror jag säkert, säger Andersson. Men däremellan finns väl bara en massa träd. Och långt till Gyllene Prag är det också. Men han är lite som han är, tycker det börjar bli lite väl exotiskt redan vid Stigbergstorget.

Jo, Hjo är fint. Det enda som saknas är en sushibar. Med tanke på Vätternhavet borde det gå att ordna. Bara vi hade en japan. Tja.



10 kommentarer:

  1. Om du ibland undrat vad som är likheten mellan Avesta och Hjo har jag svaret: Båda saknar sushi-bar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och att de hamnat vid vackra vatten. Eller hur?

      Radera
  2. Vi har ingen sushi-bar heller men lilla grannhålan ståtar med en. Om andan skulle falla på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag tänker rätt på saken tror jag att fiskbilen saluför sushitallrikar på fredagarna. Hade jag alldeles glömt. Måste testas.

      Radera
  3. Hej på er, kul att ni är tillbaka, såg det tidigare
    men det är fullt upp att leka med min vovve, så bloggandet har varit lite si och så den sista tiden.
    Ludde gillar att leka med hundar, helst ska de vara jämnstora som han själv, är de större blir han lite avvaktande och kanske rädd. Möjligen har han respekt för de större som sig bör.
    I Hjo har det väl varit 'håll i gång' med dragspelsstämma och jag vet det brukar samla sig mycket folk just den helgen. Folket älskar som brukligt trästaden Hjo och jag instämmer.
    Din Hjohjo har blivit en stilig kille ser jag,
    har han badat i Vättern i år, stranden har väl blivit ännu längre kan jag tro . . .
    Här finns ingen sushibar heller men jag saknar den inte. Sushi gillar många men tyvärr har jag inte lyckats att älska den rätten, barnbarnen som är åtta alla gillar sushi. Fast jag älskar fisk i alla former, men just det där riset till sushin får mig att rynka på näsan och knipa igen munnen.

    Ha en trevlig helg, vi ska på surströmmings-skiva.
    Vad säger du om det ?
    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Måste in på bloggen och kolla in Ludde. Vi hade kräftskiva igår. Toppen toppen, med kräftor från Vättern. Surströmming skulle var kul faktiskt. Men får aldrig med mig hustrun på det.
      Trevlig helg!

      Radera
  4. En sushi-bar kan jag vara utan, och är det också, finns ingen i vare sig Avesta eller Fagersta. Men lite Spicy Hot skulle sitta fint. Häromkring finns mest dessa evinnerliga pizzerior. Och hamburgerbarer, förstås.Fint promenadstråk där på bilden, och vovven ser ut att vara i form. Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pizzeriorna funkar överallt i vårt låga land. Sushin har inte slagit lika bra. Inte i byhålorna iallafall. Jag tar skadan igen vid varje besök i Gbg. Så jag klarar mig. På bilden ser du södra piren vid hamnen. (H)jo det är fint!

      Radera
  5. Hjo är vackert. Och det är även Lidköping. Och vi saknar också en sushibar.
    Skyltsöndagskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lidköping vid Vänern och Hjo vid Vättern. Vackert så det räcker och blir över. Fast nog borde det finnas en sushibar vid dessa stora vatten.

      Radera