onsdag 7 oktober 2015

Päronen är slut

Nu samlas kajorna i stora flockar i staden, skränar och står i. Tidigare har de mumsat i sig husets två augustipäronträd, frukten alltså, och det synnerligen omsorgsfullt. Inte ett päron blev över till de rättmätiga ägarna. Men Bloggaren tycker inte illa vara, förra sommaren räddade han tillochmed livet på en snedseglande kajunge. Den låg med tung hjärnskakning intill verandans skjutglasdörr. Godnatt jord, hann Hjo-Hjo säga innan Bloggaren ställde sig i vägen. Nu ska vi vara snälla. Duktig vovve och duktig kaja.

Jo, nu kommer de in till staden. I stora flockar. Voffor gör di på detta viset? Söker de skydd? Ja, något lite kanske. Bloggaren har forskat i ämnet, googlat alltså, och förstått att kajorna berättar för varandra var det finns käk. Päronen är slut på Västergatan, säger de. Men jag vet ett annat ställe... Och tätt intill varandra i ett parkträd slipper de frysa om fjäderstjärten mer än nödvändigt. De dugligaste sover längst in och högst upp, på bästa platsen.

Inte stort annorlunda än i andra holkar och boningar här i staden. Så nu kan läsaren känna sig kajupplyst ända tills nästa blogginlägg. Som kan komma imorgon eller om två veckor. Orsa kompani lovar inget betämt. Och eftersom Bloggaren inte har någon bild på kajorna kommer här istället en på en hund och en på en båt. Båda kända i bloggen sedan tidigare. 




24 kommentarer:

  1. Rackarns fåglar! Hade jag varit fågelhund hade jag flugit upp och bitit dom i svansen! Man får inte ta andras bär och frukt sådär bara. Här har mattes vindruvor också farit sin kos men husse har hunnit koka ett antal burkar päron i sockerlag... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Päronen tog kajorna redan i somras. Bara karten. Grannen räknade till 200 i vårt päronträd. Vi var i Skövde, så... Och förra sommaren samma sak. Vad göra? CD-skivor i träden blir det inte tal om.

      Radera
  2. Jag vill ha tydliga kajbildbevis. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hund och ångbåt får räcka. Tills vidare.

      Radera
  3. Ska jag vara riktigt ärlig så tittar jag hellre på bilder på hund och båt än på kajor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra. Fast de är fascinerande kajorna när de vänder tvärt alla på samma gång. Jag får ge mig ut med kameran.

      Radera
  4. Svar
    1. Skulle ju skaffa mig bössa för marskatternas skull. Det blev aldrig av.

      Radera
  5. Har alltid undrat hur så många kajor överlever vintern. Nu vet jag svaret! På päron...
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo. De vänder "uppochner" på vår tillvaro. Eller "uppochnerpå". Nu tror jag Bloggaren börjar bli tjatig.

      Radera
  6. Kajor finns i mängd här med och de brukar samlas på en rondell nära en stormarknad. När de helt plötsligt lyfter alla på en gång när man kör in i rondellen är det som i en skräckfilm.

    SvaraRadera
  7. Tack för att du gjort mig kajupplyst. Jag gillar kajor betydligt mer än kråkor (och visst: jag gillar hundar mer än kajor!).
    Kajor verkar ha intressanta samhällen. Ett starkt barndomsminne är dom välbesökta kajkonferenser som hölls i en stor hängbjörk som jag kunde se från barnkammarn där vi sov, syrrorna och jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kajorna är smarta som alla kråkfåglar. Och sociala. En juvenil gör man lätt tam, såg jag någonstans på nätet.

      Radera
  8. Har inga päron = inga kajor...............................SVAR:Men du se så ömt hon håller sin unge i munnen!!!

    SvaraRadera
  9. Då tackar vi för kajinformationen.

    SvaraRadera
  10. Hoppsan mitt inlägg for iväg,,vart,vete tusan...
    Provar igen..Jag håller med dig om Bardot...Jag känner några Birgittor,ingen av dom är under 50 år,så namnet är inte särskilt gångbart idag..Kråkfåglarna är både smarta och sociala..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hit kom det i alla fall. Det här med namn går i vågor. Någon gång kommer Birgitta tillbaka.

      Radera
  11. Kajor kan bli väldigt många när dom kommer i flock! Där vi bodde tidigare, i Gbg, sköt kommunen faktiskt av några för att det blev fööör många. Men dom är strävsamma, så jag känner lite, lite sympati för dom också.....
    Aha, ja, Brigitte Bardot, men hur snygg var hon inte då! Det håller jag fullständigt med dig om och det gör den inneboende här också. Har någon någonsin blivit så vacker och läcker som hon var och fortfarande är på sitt sätt! Vackert bedagad av bilder som jag sett!
    Kanske skulle göra en lista på vackra kvinnor också!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. BB var/är mycket engagerad i djur, så hon gillar nog kajor också. Men det gör också, gillar kajor. Bra de inte skränar så mycket.

      Radera
  12. P.S. missade, jag håller med, Richard Gere verkar vara en riktig träbock! Men han var väldigt snygg i mina ögon! Var, alla åldras olika, en del blir snyggare andra inte. Och speciellt brukar faktiskt, som jag tycker, karlar bli snyggare med åren......så är det bara!

    SvaraRadera