torsdag 23 juli 2015

Läsvanor

Bloggaren blev provocerad på facebook härom kvällen. En gammal kollega - gammal och gammal, hon är ung - påstår med en artikel ur ETC i ryggen att läsande män väljer bort kvinnliga författares böcker. Det finns forskning på det. Och?

Det har bloggaren vetat om länge utan forskning. Vidare. Kvinnor bryr sig inte om kön, läser Moa och Lo-Johan med samma lust och fägring stor. Men då reserverar sig bloggaren för han har lånat ut böcker till kvinnor han. Massor av böcker till massor av kvinnor. Kvinnor läser kvinnor. Så är det och det är inget konstigt med det. Själv har bloggaren Olof Lagercrantz och Phillipe Delerm på nattduksbordet och skäms inte för det. Vilken bok har du AH?

”Det betyder ju att man (!) inte är intresserad av kvinnor”; läser bloggaren med uppspärrade ögon, ”deras tankar och erfarenheter överhuvudtaget?” Så frankt vågar inte ens den feministiska skribenten i ECT formulera sig. Karlar är troll – det räcker inte. Fast bloggaren har noterat frågetecknet i slutet på påståendet. Ett förbannat underligt frågetecken. Men kanske en lucka.

Och bloggaren morrar för sig själv och tänker att damerna är små kuttrande duvor hela bunten. När det passar.

Surt. Dags att skölja och spotta ut. Ta ledigt från bloggen ett tag nu! Jag? Nej? Jo! Ja, men då så. Då säger vi så. Vad bloggaren ska syssla med istället? Jo, han ska spika spik och skruva skruv. Manligt värre. Och lovar att inte läsa Guillou, Gardell eller Ranelid. 



56 kommentarer:

  1. Hans Fallada tycker jag du ska läsa. En klok människas fantastiska bok om livet i Berlin under kriget. Omtumlande läsning :)

    SvaraRadera
  2. Jag sitter med skammens rodnad på mina kinder och ser över min "Lästa böcker-lista". Idel kvinnliga författare förutom han nobelpristagaren som jag glömt namnet på. Det var en väldigt tråkig bok också eftersom jag inte har varit i Paris sen 1996. Fast jag har faktiskt lånat Jón Kalman Setfánssons "Himmel och helvete" och TÄNKT läsa den. NU ska det bli gjort.
    Lycka till med spikandet och skruvandet och välkommen tillbaka till blogossfären när det hela är avklarat.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte att det är konstigt att du läser kvinnliga författare. Men jag antar att jag kommer att få på tafsen. Det är inte riktigt rumsrent att tycka utanför den smala åsiktsvänsterdiktaturen.
      Jag tror att min bloggsemester kommer rätt lägligt.
      Har också läst en roman av Modiano - inte bra.

      Radera
    2. Jag tycker du kan upplysa AH om att det flesta män läser inte alls skönlitteratur. Åtminstone inte de män jag har träffat. Det måste väl vara en mycket hög procent av alla låntagare på biblioteken som är kvinnor antar jag.

      Radera
    3. Så är det, hemskt mycket kvinnor.
      AH vet. Men ibland ställer kvinnoemancipationen till det. Och vem som läser vad är inte heller något riktigt problem.

      Radera
  3. Nja, jag läser bra böcker - oavsett könet på författaren! Så det så!
    Men, nu ska jag titta lite på vad jag läst i år ...återkommer med procenthalten män/kvinnor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tänker jag också. Men det blir fler män, jag skulle ljuga om jag sa något annat.

      Radera
  4. Över 60% män bland "mina" författare. Och vad skulle det då betyda ;) att jag är manligare än mina medsystrar?
    Håhåjaja!
    Hoppas spikandet går bra :) Här går läsandet förträffligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så har du inte lånat böcker på mitt bibliotek heller...

      Radera
  5. Men va´ fasen nu då! Har HjoHjo blivit kannibal?

    Det du ska ha för dej under bloggpausen, är sånt som
    min käre Don gillade bäst. Han snickrade de flesta av
    våra möbler, gjöt cement, byggde deck, satte in skorstenar
    och visslade hela tiden.

    Geologi var hans yrke och hobby i kombination, men att
    hålla på med konstruktion av alla slag var fritids-
    sysselsättning par preference.

    Så önskar dej ett glatt skruvskruvande och spikspikande!
    Kommer att kolla, så jag är säker på att inte missa nästa
    inlägg.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kannibal, nej för tusan, han dräper gris.
      Glatt och glatt, jag knappast född snickare. Om man säger.

      Radera
  6. Facebook är mest till elände. Om det nu finns forskning på att män väljer bort kvinnliga författare så borde de väl ha förstått varför också! Sen är det ju inte så mycket att orda om. Läs det du vill och låt oss fyrbenta leka med våra grisar... Kramis!

    SvaraRadera
  7. Det är intressant hur man kan bygga ett sopberg av en liten dammtuss, man läser väl vilka böcker man vill oavsett kön på författaren. Sen om det blir fler män eller kvinnor spelar ju ingen roll. Det som är bra är att det finns böcker för alla och det är bara att välja och vraka :)
    Spika lugnt och akta tummarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borde strunta i facebook, det är nog inte mitt forum. Aj, där fick jag en sticka i tummen.

      Radera
  8. Å ja då.....som är jättedålig på att läsa böcker. Ska jag läsa nåt så Äre nog innehållet som är viktigast.

    Bloggsemester är skönt.
    Må så gott nu på semestern.
    Tjingeling

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog inte alls så att man tänker att nu ska jag läsa en kvinnlig författare. Så lir det ändå. Eller tvärtom. Och är boken bra så är den. That's it.

      Radera
  9. Jag har hört samma sak. Sitter och tittar på hyllan med mina favorit författare och måste nog ganska stolt påstå att det går jämt ut där mellan könen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det naturligtvis vara och jag tror inte att du är en unik läsare på något vis. Men du ligger inte i mittfåran.

      Radera
  10. Här håller jag inte alls med dig. Kvinnor läser kvinnor: nej absolut inte. Jag läser mest deckare och dessa kvinnliga författare i Fjällbackastil är ju såååå förutsägbara och anammar precis samma stuk. Nej usch, så tröttsamt i längden.

    Vad gäller Guillou, Gardell och Ranelid däremot kan jag säga att jag helt inte "kan med" de två sistnämnda. Får ståpäls fast tvärtom bara jag tänker på deras böcker och personerna för den delen. Kan iofs inte med Guillou heller, men serien som började med Brobyggarna läste jag. Men även den ebbade ut...
    Arne Dahl, Hans Rosenfeldt, Michael Hjorth, Buthler o Öhrlund med mera är mina favon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där har du rätt, svenska deckardamerna är inte så kul. Men Kerstin Ekmans Händelser vid vatten är en höjdare. Fast ingen regelrätt deckare. GW Persson är bra.

      Radera
  11. Har du läst Philippe Delerm's 'Det hade regnat hela söndagen'? Det är hans bästa. Enligt mig alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst den ett par gånger, och nu är det dags igen. Även Första klunken öl är bra!

      Radera
  12. Ph. Delerm vill jag inte vara utan

    SvaraRadera
  13. Har jag aldrig ens ägnat en tanke åt! Läser väl det som verkar intressant och det är inte indelat i kvinnligt och manligt för min del. Jag vet inte ens om jag tycker det verkar vara intressant att forska i.......Äsch, sånt strunt. Då är det roligare med snickra lite! Och gå med vovven och ha det lugnt och fridfullt, eller hur!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men här har det blivit en kvinnofråga. Rätt konstruerad sådan som jag ser det.
      Tror jag får lägga ner facebook, på min korta tid där har jag dragit igång tre inflammerade debatter: 1. Bygg på Prärien - helig mark i Hjo. 2. Vad göra med alla katter i Hjo? 3. Manligt vs kvinnligt läsande.
      Facebook, hur ska jag ha det? Får nog ta mig en funderare.

      Radera
    2. Facebook har jag gått ur, det blev för mycket. Jag nöjer mig med att blogga så jag hinner läsa böcker också och göra en massa annat.....men det är klart det är kul med debatter, men inte konstruerade!! Hoppas du har det bra, det var ett tag sen nu, spikar du spik och skruvar skruv som en riktigt karl,,,,,hahhaha! Kram

      Radera
    3. Funderar fortfarande över fb. Hjo-gruppen kan vara bra kanske, men annars. Nej, jag vet inte.
      Jag håller på att samla ihop mig för nya blogginlägg.

      Radera
  14. Har ej funnit några kvinnliga författare som skriver om säkerhetstjänster och sådant jag finner intressant
    Fast jag kanske inte letat tillräckligt.?
    Tacksam för tips!!!

    Ha de gött :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du verkar vara Guillou/Hamilton-läsare. En önskedröm för feministerma. Läser du böcker om rymdfärder också?
      Ha en fin helg!

      Radera
  15. Klart killar läser killböcker, för annars kan de ju drabbas av tjejbaciller.

    Tjejer däremot läser både tjejböcker och killböcker, för av någon outgrundlig anledning är det inte alls lika farligt med killbaciller.
    Och så bli tjejer lite multikompetenta på det litterära området av bara farten. Så kan det gå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka läsvanor folk ar är inget problem för mig. Bara påståendet att kvinnor skulle vara allätare, underförstått också den bättre delen av mänskligheten. Kvinnor läser kvinnor, så är det bara. Då talar jag i generella termer, går man ner på individnivå kan man hitta vilka läsare som helst, kvinnor som älskar både Norman Mailer och Karl Ove Knausgård. Och förmodligen en och annan man som läser Virginia Woolf passionerat.
      Läsvanor - det är förbannat allvarligt det.

      Radera
  16. Nämen .... manligt, kvinnligt bokligt - vilka slutsatser det kan dras så där bara ....
    Min mormor sa: Dumme menn og troll till kjerringer. Ibland sa hun akkurat det motsatte.
    Önskar dig en spikig bloggsemester och önskar dig välkommen tillbaka!
    På min blogglandia himmel svävar en manlig lång en med förflutet bland bibliotekens hyllor som fylls av manligt och kvinnligt, i sällskap med en Hjo-Hjo hund som också är läcker .... ;.) så att

    SvaraRadera
    Svar
    1. Män kan allt vara riktiga troll. Och fruntimmer elaka som skam. På det området tror jag vi är rätt lika.
      Läckra män i Hjo! Hjo man tackar!

      Radera
  17. Jaså, är det så? Det har jag aldrig reflekterat över utan jag väljer nog böcker på ett annat sätt. Det blir såväl manliga som kvinnliga författare för min del. Fast just Guillou ogillar jag sedan han uttalat sig nedsättande om vanliga människors bloggar...

    Trevlig lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man läser det man vill, rymdfärder och traktorreperationshandböcker om vart annat. Sigge Stark, Knausgård eller Donna Tartt. Gardell får jag huvudvärk av, liksom Ranelid. Guillou är för kort.

      Radera
  18. När jag tittar så här i efterhand i bokhyllorna ser jag att det är en viss övervikt för manliga författare. Jag går efter ämnet, inte könet, när jag väljer en bok. Det här med könsfrågan är inte lätt, åsikterna ändrar sig allt efter situation. Från kuttrande duva till markatta, från macho till velour... Ja, semester behöver vi verkligen från tjafset !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag väljer också en bok jag tycker verkar intressant, sedan visar det sig att den är skriven av en man. Ofta, 8 av tio skulle jag gissa. Antar att det sällan går till så att man tänker att nu ska jag läsa en bok av en man. Nej.

      Radera
  19. Hej Hasse, nej för 17 sluta inte blogga men skit i facebook istället.
    Semester får du ta men inte mer, hi hi . . . .
    Jag läser inte så mycket på sommaren (det beror på att trädgården är mitt liv) men när jag läser blir det både 'och'. Har bara läst någon av Guillous böcker men inget för mig,av de andra två blir nej tack. Men tur vi alla är olika.
    Men du har väl lite 'koll på läget' eftersom du har jobbat som bibliotekarie (om jag mins rätt), kan det bero på vilket humör man är på när man väljer bok och säger att den författaren gillade jag eller inte ? ! Att forska i sådant är strunt för mig, men nu för tiden forskas det i allt, snart blir det om varför gillar hundar att leka med 'pipleksaker', hi hi . . . .
    Den rosa grisen gillar alla hundar jag känner, *fniss*
    Så bäste Hasse ta ett djupt andetag - går ut med HjoHjo en runda
    igen, sedan snickra lite det blir en 'lisa för själen', töm tankarna och ge vovven en liten 'piphammare' så han kan ge dig ett 'tasshandtag', hi hi . . . .
    Klapp och kram till er från mig/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ligger lågt på facebook, undrar om det verkligen är mitt forum.
      Kom nyss in med Hjo-Hjo från regnet, det som jag välkomnar för att vår avenbokhäck törstar och vissnar. Men nu ska det visst regna hela veckan så det hinner man bli evigt trött på. Men så får det bli - bara häcken repar sig.

      Radera
  20. Har aldrig tänkt kvinnligt eller manligt. Jag är spiontanare, läser ryckvis, ibland går långa tider utan bok, idag lånade jag två, de var kvinnliga, men det var ämnena som tilltalade mig.

    Är hellre ute i naturen, men nu har ju naturen blött på sig, så det är halkigt i pussarna.

    Ha're gott och snickra/skrua på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Valet sker omedvetet. Jag väljer aldrig - läs nu en manlig författare. Ofta blir det så ändå. För övrigt börjar jag bli lite trött på ämnet.
      Gokväll!

      Radera
  21. Jag läser/lyssnar nog på lika många böcker skrivna av män som kvinnor. Utan att ha räknat alltså, men jag väljer i alla fall inte böcker efter könet på författaren.

    Ha en trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör ingen. Det blir som det blir ändå. Nu regnar det visst igen, trots att jag inte bor i Göteborg.

      Radera
  22. Ranelid hoppas jag träffa i september under en bokmässa där vi båda i så fall ska "kränga" böcker. Undra vem av oss som säljer flest? ;) Jag går inte efter kön när det gäller val av vilka böcker jag ska läsa. Visst minns jag "fasta" manliga låntagare när jag jobbade på bibliotek som vägrade läsa ex. kvinnliga deckare. Vissa lyckades jag lura till att både läsa och medge att böckerna var "rätt skapliga". Sedan kan det vara intressant att själv analysera frågan och leka med tanken om jag skulle spika om det var en man eller kvinna som skrivit en bok om jag inte sett svaret på/i boken. Trevlig måndagskväll du händige Hans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta, jag blir lite trött på alla "könlösa" läsare. Tror ni önskedrömmer om hur jämställda ni är. Alltså inte bara du Bosse.
      Har försökt läsa Ranelid någon gång men gett upp. Inte min man.

      Radera
  23. Spännande, har aldrig tänkt på om jag läser mest manliga eller kvinnliga författare och om det ena skulle vara övervägande så inbillar jag mig i alla fall att det är en slump.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jämlikhet och broder- och systerskap. Hejåhå uppe i det blå.

      Radera
  24. Kvinnliga eller manliga författare spelar kanske ingen roll. Värre är att det verkar läsas allt mindre bland yngre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag ingen koll på. Och nu ska jag säga något man inte får: bra att läsa böcker men inte livsviktigt. En tidning till frukost bör man också ha. Nästan viktigare. Så att man vet vem Putin är. Etc.

      Radera
  25. Haha, det är alltid lika roligt att diskutera läsvanor! Skönt för dig att slippa Ranelid i alla fall, hans texter är hopplösa. Själv har jag just avslutat "Kejsarn av Portugallien" och därmed ett mansporträtt som får otroligt många andra att blekna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kejsarn av Portugallien är en god bok. Mycket god.

      Radera
  26. När jag tänker efter så blir det nog mest kvinnliga författare fast jag läser böcker av manliga författare också ,-)
    Tänk vad det forskas om, tydligen allt.
    Ranelid har jag läst "en bok " av, det räcker ,-)
    Snickra på nu, här är det liv i luckan, med valp hinner man inte mycket annat ,-))) Men kul är det ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Valpar är helgalna. Hjo-Hjo är 19 månader och är mycket lugnare nu än förra sommaren. Idag har han badat i jättehöga Vätternvågor - även husse. 19 grader, vilket får anses som en svettig temperatur i denna nyckfulla sjö. I morgon kan det vara 14.

      Radera