söndag 29 september 2013

I Roquebrune/Cap Martin och Menton

Vi hinner med ett mellanspel i Roquebrune på vägen till Hjo – det är en inte helt igenom otrevlig bekantskap. Från balkongen där jag sitter med ett glas rosé på behagligt avstånd, ser jag det gröna Medelhavet ungefär femtiotvåochenhalv meter bort. Fransmän av båda könen joggar förbi på Promenade du Soleil, den heter så i Menton, här heter den något annat. Men det är samma promenad. Springer man åt väster hamnar man i Monaco, åt öster i Menton, och Italien i förlängningen.

Vi tog oss gångandes till Menton, och åt lunch på le Balico på Place aux Herbes. Ostron som förrätt. Det är svårt att tycka illa om ett land där man äter ostron, råbiff och pärlhöna till lunch.


Gott så. Men sedan kom regnet. Det har visst inte regnat här på tre månader, men nu brast alla fördämningar. Dyngsur och kall fick vi ta bussen tillbaka. Nu har jag fått ont i halsen. Hustrun säger att det har jag inte alls. Jag hoppas hon har rätt.

3 kommentarer:

  1. Jag trodde att jag hade kommenterat det här, men inte? Det ser gött ut, såg också en bild på utsikten på Emils facebook. Snart kommer vi! Blog on!

    SvaraRadera
  2. Åh vad trevligt att läsa de här inläggen om Frankrikes Pärla Menton med omnejd! Visst är det ett av jordens paradis. Den som vill läsa mer kan göra det på bloggen www.carpementon.com.

    Mvh Ingrid

    SvaraRadera