fredag 5 januari 2018

Man skrattar inte i onödan

Inte ens i Hjo skrattar man i onödan en vällingvintergrådag som denna. Bloggaren snörar på sig storkängorna och klafsar ut med hunden i stadsenvirongerna. Och funderar på om det finns någon typ av ljusterapi att uppbringa här i staden. Så att man inte.

Samtidigt får man vara glad att Hjo ligger där det ligger. Och inte mellan Boden och Luleå. Det skulle bara krångla till geografin. Och mörkt som. Sulle det bli. Någon som har läst Stad i mörker?

Men vid Grebbans kvarn blir man som glad. Hjoån är som Mississippi och fallet som Niagara, fast utan is. Synd att man blir så lerig om fötterna bara.

Annars har Hjo-Hjo lovat att bli en bättre hund 2018, och borsta tänderna två gånger i veckan. Om han får kycklingfilé på pinne efteråt. För besväret. Husse då? Tja, han är som han är. Det är svårt att lära gamla bloggare sitta. Har Bloggaren hört.

Vore Bloggare en ung bloggare skulle han sitta uppe i natt och heja fram småkronorna till juniorguldet i ishockey. Eller vad det kan bli. Kan någon förstå varför de ska spela hockey klockan två på natten?



30 kommentarer:

  1. Liknande väder inser jag. Herr Hund hade tandsten i massor men Miss E ingen alls. Vi borstar aldrig hennes tänder men hon älskar att tugga på hårda tuggknutar av garn. Det i kombination med hennes saliv tycks vara det optimala tacksamt nog. God fortsättning till två- och fyrbenta :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjo-Hjo har ingen tandsten alls heller. Jag borstar dem oregelbundet. Han gillar det inte men vet att belöningen väntar runt skafferikröken. Ha det gott 2018!

      Radera
  2. Ja så sant,,Skitväder på riktigt...
    Hanna var ett ganska vanligt namn i mitten av 1800 talet,(släktforskar)..Jag kliver nog ur sängen i natt för att heja på småkronorna..Haé Bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg att Svt repriserar matchen 8.00 i morgonbitti, då kanske.

      Radera
  3. Vi har åtminstone vitt på marken men vått kommer i olika form ovanifrån .Solen har lovat visa sig på söndag så få se om det händer ,trevligt trettonhelg !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska visst bli kallare, rätt mycket. Då blir det halt också. Men kanske sol och lite ljusare.

      Radera
  4. Viktigt med hundhälsan och tandhälsan. Även för tvåbenta. Jag strävar med mig själv.
    Men nu kommer ljuset och hoppet! God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet, lite ljusare för var dag. Men det syns inte med blotta ögat, inte än. Men redan i februari är dagen synbart längre. Så.

      Radera
  5. Alltså detta MÖRKER! Varifrån kommer det? Jag satt i morse och försökte klocka in solens uppgång, men den hade försovit sig. Klockan 8.41 var det fortfarande om inte mörkt så i alla fall halvmörkt. Ska det va så? Va?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med en sol som visar sig blir dagen synbart längre. Och även ljus, någon timme åtminstone. Som ung brydde jag mig inte om att vintern var lång, och då var vintrarna vintrar. Men nu.

      Radera
  6. Lika grått och lerigt här, men jag är lika glad för det. Inte bara med tanke på hur det ser ut i Norrland utan på den amerikanska östkusten. Där skulle jag inte vilja bo just nu.
    Vad gäller HjoHjo's tandborstning så läste jag på en "hundblogg häromdagen att Pedigrees "DentaFlex är suveränt för att undvika tandsten. Hennes schäfrar gillade det. http://www.zooplus.se/shop/hund/hundgodis_tuggben/pedigree/dentaflex/452232

    Hadedet varit fotboll hade jag nog tittat, men ishockey är inte riktigt min grej;-) Hoppas killarna vinner!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg att Niagarafallen hade frusit till is. Brrr.
      Jo, vi köper dentalben då och då, mest för att Hjo-Hjo älskar dem. På valpträffen för något år sedan hörde jag en veterinär säga att visst ge hunden dentalben, men bäst är tandborsten.
      Tittar inte på ishockey mitt i natten. Men repris 8.00 imorgon!

      Radera
  7. När min husse tycker att jag behöver borsta tänderna köper han märgben åt mig så jag kan gnaga och gnaga. Det har fungerat bra i nio år, och jag hoppas att det inte blir någon ändring på det... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märgben är en obekant läckerhet för Hjo-Hjo. Än så länge. Men han fyller snart år. Då skulle man kanske...

      Radera
  8. Härmed kan intygas att i Norrbotten är det RIKTIG vinter. Vi har ovanligt mycket snö redan (och mer blir det!), snöhögarna som snöröjarna föst ihop är faktiskt som mini-alper i landskapet. Mycket mörker har vi också men med gnistrande vit snö så blir det ändå inte mörkt. Vi har nog ljusare än ni har i söder. Alltså, här är det en underbart vacker vinter, som ett julkort med rimfrost, snötyngda granar och sprakande norrsken.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I morse ett par grader kallt och sedan kom solen fram några timmar. En riktigt fin vinterdag faktiskt. Dock ingen snö. Vilket inte gör något eftersom den snart smälter bort och blir till plask.
      Ha en fin vinter i norr!

      Radera
  9. Ett gott skratt förlänger livet, har jag hört.
    Elsa gillar inte alls att borsta tänderna, men det måste göras ändå.
    Önskar dig god fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tittade på Jönssonligan härom kvällen och fick mig några goda skratt. Fin vinterdag idag, dock utan snö.

      Radera
  10. Jag undrar bara om det är någon större idé att borsta tänderna på Hjo-Hjo om han får kycklingpinne direkt efter? Som att ge barnbarnen en karamell direkt efter tandborstningen, eller? Det är i alla fall bra att han inte biter dig.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kycklingpinne, nåja. Det tillhör inte vanligheterna. Vanligtvis blir det godis av enklare slag. Godis dock. Men tänderna är superfina. Hjo-Hjo hälsar och säger att man biter inte sin bästa kompis.

      Radera
  11. Jag ska också börja begära belöning för att jag borstar tänderna! Fast kanske inte kyckling varje gång... ;-)

    Ett fint fall i alla fall :-D

    Ha en fin trettondag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv tycker jag att det är bra så länge man kan borsta tänderna för egen maskin. Sedan kan man behöva en belöning.
      Ha det gott!

      Radera
  12. Idag lyser solen i Skåne, hoppas den förvirrar sig upp till Hjo också. Livet blir litet lättare liksom. Och lerklafset torkar upp. Ha ett bra år, glöm hockeymatchen och se fram emot vinterspelen istället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Solig vinterdag även i Hjo. Sant, livet blir så mycket lättare. Visst, jag ser fram emot att se Charlotte Kalla och Stina Nilsson köra slut på norskorna i februari.

      Radera
  13. Något märkligt lyser mig i ögonen denna dag. Och himlen har en konstig färg. Blå kallas det visst.
    Klart du måste åka till Mölle! Men vänta tills/om det blir behagligare väder! Det är vacker där och på berget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En brist helt klart, att inte ha varit i Mölle. By the sea.

      Radera
  14. Ja, så här års är det mörkt i Sverige. Inte fullt lika mörkt på dina breddgrader som i norra Sverige.
    Här i nordligaste Kalifornien blir det aldrig så mörkt som tur är.
    Men nu har det ju vänt så nu blir det ljusare för varje dag som går.
    Härlig med allt vatten i Hjoån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vintern är lång i vårt nordliga land, och mörk. Ingen snö häromkring, men mycket av den vara norröver. Nu har vi ändå fått några kalla soliga dagar. Och, som du säger, nu har det vänt. Gatorna dammar och snart är det vår.

      Radera
  15. Och vad är det nu för fel på ".. mellan Boden och Luleå ..." om jag får fråga?

    Här har vi ljust och fint. Massor med snö som gnistrar så att man får ta på sig solglasögonen för att inte få rynkor kring ögonen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Felet är att vintern är för lång - i Hjo redan. Men trivs man med det så inte mig emot. Kyla och mörker är inte bra för människan, om du frågar mig. Vilket du gör. Lite snö som ligger kvar kan jag dock avundas dig. Ha det gott!

      Radera