torsdag 7 december 2017

Som osvensk är man nästan som en fransman

Svenskarna är ett präktigt folk. Så ock Bloggaren och hans hund – åtminstone vad gäller nyttiga frukostar och hundströveri. I övrigt är vi skeptiska. Till hembakt och Duktiga Annika. Bloggaren vill ha sushi och dumplings. Även om marknaden i Hjo, liksom i Gällivare (se David Väyrynen: Marken), är obefintlig.

Dock betalar vi skatt och är laglydiga. Och hejar på Sverige när det beger sig. Osvenska är vi inte. Långt därifrån. Men knappast odanska heller.

För som odansk är man i det närmaste dum i huvudet. Som osvensk är man nästan som en fransman. Frimodig och spirituell. Eller som ett Zlatan-mål rakt upp i krysset. Med klacken. Förbannat bra alltså, på ren svenska. Förmodligen är vi ensamma om en sådan underlig självsyn. Ett undantag finns angående osvenskheten: svenska fotbollslandslaget. De ska spela svenskt (kollektivt ansvarstagande. Kämpa!). Så är det bara. Efter Erik Hamréns osvenska katastrofår behöver den saken knappast diskuteras. Heja Janne Andersson!

Hur är det med finnarna? Har de några problem med finskheten? Nix. Inte i dagarna. Knappast annars heller. Perkele, de har inte haft det lätt med sina grannar. Eftersom en ryss är en ryss även om man steker honom i smör. Och svensken är så pass osvensk numera att han dricker surt alkoholskadat vin. När det finns vargtass.

För osvensk för landslaget?

28 kommentarer:

  1. Hahaha! Det var ett riktigt bra inlägg! et inte om jag är präktig, men jag har i alla fall några marknader att välja på om jag vill ha sushi och/eller dumplings;-)
    Hej Janne Andersson - helt klart!!! Har aldrig gillat Hamrén och hans präktiga smil på läpparna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Förr hände det att Stockholmsalliansen spelade fotboll mot övriga Sverige, landsorten kallad. Det var väl i princip där det onte fanns dumplings.

      Radera
  2. Antar att det var en avsiktlig felstavning - sprituell. Ska komma ihåg det nästa gång jag har anledning att påpeka detta om någon. Så har jag lärt mig vad vargtass är. Alltid bra att veta.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Språkpolisen har nu rättat till felstavningen. Så det blir ordenkligt gjort.

      Radera
  3. Hej du..Ja jag har varit Elvis fan sedan mitten av 1950 talet,1964 fick jag en Lp med countrymusik en skiva med flera olika artister,en som fastnade direkt i musiktarmen var Waylon Jennings,sedan dess är jag en countrydiggare..Klart du ska kolla på Willie Nelson,han är ju en ikon..Haé Bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elvis funkar fint än - såklart. Och Willie Nelson också. Ska kolla dvd:n

      Radera
  4. Vi känner oss väldigt svenska både husse och jag trots att jag är född skåning, men det var bara några veckor jag bodde där. Vi hissar flaggan när det behövs och sjunger alltid till snapsen. Dessutom tittar vi på julkalendern varje dag... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att tiden i Skåne inte blev längre. Vov vov, skorr skorr. Jag har bott vid en landsväg... Vad det nu skulle vara för fel med det.

      Radera
  5. Det är lite lustigt faktiskt att vi svenskar kan slå oss för bröstet och jubla när vi beter oss (som vi själva säger) osvenskt :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt svenskt. Att gilla osvenskt. Utom landslaget, som sagter var.

      Radera
  6. Ett inlägg att småle åt för visst är det så att olika nationaliteter har sina egenheter. Även om vi inte alltid vill erkänna det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Norrmännen är tvärtom, nationalister ut i fingertopparna. Nästan lite väl. Åtminstone i min smak.

      Radera
  7. Nyttiga måltider och lite hundpromenader gör en smålänning nöjd. Och sen lite bloggläsning, så mår man väl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyttigt och präktigt. Det är bra det, säger Hjo-Hjo. Och rätt mycket svenskt.

      Radera
  8. Det finns på nätet som du kan leta fram .vi hittade på youtube.
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så klart, på Youtube finns det mesta. 😜

      Radera
  9. Svensk eller osvensk, vi väljer tydligen våra tillfällen. Bodde på ett hotell i Frankrike (för många år sedan) där ett sällskap firade midsommarnatten med att om och om igen hoppa i poolen och varje gång vrålade de "Vive la Suéde". Då kände vi oss helt klart osvenska ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, svenskar kan vara väldigt lössläppta (mer svenskt än osvenskt i det här fallet) utomlands. Men mer förr tror jag, då vi drack grogg och inte gått med i EU.

      Radera
  10. Det var ett bra inlägg! Så här med Danmark inom synhåll är det svårt att vara helsvensk när det är så mycket trevligare på andra sidan Sundet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här laddar vi upp med Mordkommissionen och Matador. Hvergang.

      Radera
    2. Gärna det, gärna det. Men ingen öl findes i huset denna helg.

      Radera
  11. Svar
    1. Vi är allt väldigt träaktiga ibland. Men bra också. Ibland.

      Radera
  12. Som utlandssvensk är man för alltid “mittemellan".
    Det vill säga, man har en fot i sitt gamla hemland och en i det nya och den som aldrig flyttat ut från Sverige vet inte hur det är. :)
    Det är intressant att fundera över hur olika folkslag är och nog skall man vara svensk när det gäller sport. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle möjligtvis kunna bosätta mig utomlands ett par tre vintriga månader om året. Knappast permanent. Hemlängtan, jo. Och så brukar folk i förskingringen bli så oerhört patriotiska. Onyanserat. Jag pratar inte om dig.

      Radera
  13. Svar
    1. Finnarna ser realistiskt på tillvaron, särskilt förhållandet till sina ryska grannar. Och varför skulle de inte det?

      Radera