måndag 23 oktober 2017

Hjo och Ohjo

Så var det dags igen. Att ändra bloggheadern från fjärde året till femte. Om en liten vecka ungefär. Bloggaren blir som lite trött. Kanske vore det läge att kalla sig Året runt i Hjo istället. Så att man fick vara ifred. Fast Året runt i Hjo låter som vore det Naturbloggaren i Hjo. Visserligen är Vättern sehr schön. Och Hjoån med öring och dalgång likaså. Men.

 Nå, det ger sig. Fast inte idag.


 Och på Oxford Street goes rhymin' Hjalmar och nynnar på A Rainy Night In Soho. Eller om det är Waterloo Sunset. Man vet inte. Men svänger i London, det gör det. Och Sagan om det röda äpplet är häftig, moffa!


 Mer då? Jo, Hjo-Hjo besöker Arboga i Det Egentliga Sverige (Västmanland alltså), en stad lika gammal som gatan. Med gator därefter. Och hus. Han blir som till sig i trasorna. Eftersom här är lika fint som hemma. Nästan. I Arboga skulle Bloggaren kunna bosätta sig nästa gång. Synd bara att Vättern inte räcker längre än till Askersund. Så att.

Grrr, London och Arboga och Askersund (som också är en högst förtjusande stad), frågar sig hund av ordning. Blir det inte lite väl mycket Ohjo nu? Kan tänkas, kan tänkas. Hopp in i hundburen så åker vi hem.









28 kommentarer:

  1. Tiden går fort den ja. Det finns många trevliga ständer i vårt avlånga land. Just Arboga har jag inte besökt men för mig är det viktigt att ha vatten runt knuten :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett vattendrag förhöjer stadsbilden. I Arboga finns faktiskt Arbogaån. Och Mälaren når i alla fall till Köping.

      Radera
  2. Ohjort. Kom jag att tänka på, när du skriver Ohjo. Det var ohemult länge sedan jag besökte Hjo. Det är vackert runt Vättern, jag håller med.
    Visst går tiden fort, om man har roligt, eller mycket omkring sig!
    Och barnbarnet växer så det knakar Jo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får göra ett besök i hamnen och köpa glass och sik. Men det har ni väl vid Vänern ock.

      Radera
  3. Arboga,har bara varit där 2 korta stunder,,men det såg trevligt,nästan mysigt ut..
    Det var min syster som tyckte jag skulle prova dessa Ćevapčići från Lid´l,och lättledd som man är så blev det så,,men inte var det så tokigt..Haé Bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lagade medelhavsjärpar här hemma igår. Och det är inte så olika faktiskt.
      Ha det gött!

      Radera
  4. Jisses går åren så där fort hos dig ,det var ju just valpår . Ja dom går väl lika fort här också .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrämmande fort faktiskt. Inte länge sedan valpen och husse sov tillsammans under köksbordet. Det var tider det.

      Radera
  5. Vi som följer dig hänger med in på femte... och sjätte... och om du ändrar till något helt annat. Bara du talar om det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med så trogna följare. Återstår att se vad bloggen kommer att heta. Inget bestmt än.

      Radera
  6. Ja, slit och släp - fem bokstäver i headern ska bli fyra. Någon dag. Man ska inte förta sig..Här talar erfarenheten, för det har jag nästan gjort. Förtagit mig alltså, helt enkelt flyttat. Också jobbigt, dock inte fysiskt, för det är något jag inte ens vågar tänka på.
    Och Hjalmar han växer och växer. Tur att Hjo-Hjo stannat upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ser att något har hänt med din blogg. En närmare titt vid närmaste tillfälle.

      Radera
  7. Grattis till 5 år! Jisses så tiden går :-)har jag nånsin varit i Hjo tro? Passerat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Fyra på det femte, om man ska vara noga. Passerat? Kanske, fast Hjo ligger lite vid sidan av. Hamnen är populär sommartid.

      Radera
  8. Ja du ....det var ju som igår Hjo-Hjo var valp
    Jag blev mätt!!Det är mysigt att sitta länge och äta med goa vänner!
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och kom till Hjo gjorde vi också häromdagen. Det är som förgjort.

      Radera
  9. Haha! Precis innan jag kom in här så tänkte jag att "Är det inte dags snart för ett till år?" och det var det ju :-)
    Fast i presentationen i vänsterspalten har du bara kommit till tredje året... ;-)
    /Vän av ordning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värst så noggrant du läser, ordningsamma människa. Ett helt år har gått och ingen har märkt det, inte ens jag. Nu blir det extra jobbigt nästa vecka. Puhh.

      Radera
  10. Namnet spelar inte så stor roll, det viktiga är att det är samma bloggare, och att vi hittar dig. Fast eftersom du ligger i min blogglista så kommer jag nog att hitta dig, vad du än byter till för namn.
    Ha´t så bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott så. Då är det bara till att fortsätta in på det femte året. Under vilket namn det nu kan tänkas bli.

      Radera
  11. Håller med alla andra kommentatorer att tiden rusar iväg. Som Hjalmar som nyss var en bebis och nu springer iväg själv. Det är bara vi som det inte märks på att vi blir äldre, eller? Barnbarn gör i alla fall att livet blir omväxlande.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men Ingrid, jämfört med Arboga är vi ännu unga.

      Radera
  12. Jag förstår inte riktigt hur det går till, men åren rinner iväg i en hisklig fart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vänta på födelsedagarna var spännande förr när man var barn. Nu tycker tom bloggen att går för fort. Stoppa världen, sjöng ju Jan Malmsjö en gång.

      Radera
  13. Åren går fort och Hjo-Hjo har blivit en stor hund nu.
    Kanske du skulle ha ett namn på bloggen som du inte behöver ändra?
    Hjo-Hjo i Hjo kanske vore passande? :)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jisses så det regnar idag! Önskar att du får en liten del också.
      Kanske blir det Femte året.... Trots allt. Verkaar nästan då.

      Radera
  14. Utlys en tävling på fyndigt och lämpligt namn vetja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Högst osäker på om intresse finns bara. Om bloggen ska heta dittan eller dattan. Det får allt den där Bloggaren hitta på själv. Så.

      Radera