tisdag 26 juli 2016

I Glenn Hysén-land


Från och med igår kväll befinner sig Bloggaren i Glenn Hysén-land – Danska vägen med omnejd. Det känns oerhört exotiskt, som en annan del av Göteborg. Vilket det onekligen också är. Danska vägen är inte Linnégatan, om man säger. Men å andra sidan, ska man snacka Blåvitt med Glenn Hysén är det Halta Lotta som gäller. På Redbergsplatsen. - Hallå fröken, kan vi få en pint Guinness till Glenn, sådana man dricker i Liverpool, och en skål med vatten till hunden. Tack! Nu ska här tjôtas.

Äsch, säger Glenn Hysén, förhoppningsvis. Och: tjôta!

Jo, Bloggaren håller ställningarna i Gbg medan dottern är på uppdrag i Kroatien. Letar efter orange vin! Bloggaren blir som upprymd. Hur spännande får det bli? Kanske badar hon något litet också. 

Och Hjo-Hjo undrar varför det väsnas så mycket i Glenn Hysén-land. Han har en besvärlig natt, morrar och skäller. Ska visst söka jobb på Securitas vad det lider.

Till sist några bilder på Redbergsplatsens landshövdingehus. De står där och ser bra ut, nästan som i New Orleans. Nästan. På långt håll och med svaga ögon. 




30 kommentarer:

  1. Svaga ögon och dålig hörsel kan vara av godo ibland... Andra gånger till förtret....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ofta en tillgång faktiskt. Utom när det ska läsas bok, med ögon eller öron.

      Radera
  2. Inte lätt för en fyrbent med alla nya ljud och ny miljö men en framtida karriär verkar finnas som reservplan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket ljud när man bor i lägenhet. Och Hjo-Hjo är inte van. Och storstad och allting.

      Radera
  3. Ja du.Glenn Hysens land är inget dumt land..Guinness får jag bara ner en pint,sen är jag mätt..
    Kanske du kan lista ut varifrån jag startade Sverigeresan också..Haé Bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt mycket av de gamla landshövdingehusen är bevarade här i öster. Det är de i väster ock. Fast borta i stora delar av Göteborg.

      Radera
  4. Svar:...Jag ser suddigt utan att ha suttit vid datan! .-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt, men med medicinen blir det bättre. Får vi hoppas.

      Radera
  5. Orange vin? Låter... intressant? ;-)

    Ha det så trevligt med Glenn och co ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, klart intressant. Men Glenn har inte dykt upp än.

      Radera
  6. Oh, jag höll på att säga, att där har jag varit. Så klart jag har. När jag var barn var det något mausoleum på Östra kykrogården där moster Jätta (Henrietta) fanns....på något vis.....senare hade min svägerska en boyfriend precis där du visar bilder ifrån. Det är lite stad i staden! Kan tänka mig att det är mysigt men att HjoHjo tycker lagom. Så Mr Hysén bor där nånstans, alltså!
    Ha det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar Bagaregården, intakt på sina landshövdingehus. På Östra ligger många prominenta personer, bl a Viktor Rydberg, i sitt mausoleum. Hysén har inte dykt upp än.

      Radera
  7. Svar
    1. Han verkar inte vara på hugget, har inte setts till på Danska vägen idag.

      Radera
  8. Bra att ni håller ställningarna. Hittar ni inte Glennis att dricka med får ni ta en för han också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sanningen är den att vi hämtade indiska tigerräkor igår och struntade i Halta Lotta. Och ikväll slappar vi framför teven. Och alldeles för varmt för att sitta och tjöta med Glenn.

      Radera
  9. Göteborg är ju också en fin stad, tycker jag. Vad tycker du? eller är du hemmablind i Göteborg?
    Ha en bra dag! // Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar Göteborg, och fortfarande efter 40 år i staden går det att upptäcka nya platser. Prospect Hill (Valåsen) till exempel, i bergen upp mot Lunden.

      Radera
  10. Jag fastnade direkt för det du skrev om orange vin...orangenörd som jag är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande med orange vin men om det smakar vet jag inte.

      Radera
  11. Du är alltså i mina kvarter. Nåja, min pappas kvarter.Han växte upp på Kungälvsgatan. Jag är från andra sidan stan! Eklandagatan närmare bestämt!
    Hm... det var ett tag sedan Halta Lotta fick ett prominent besök av mig/oss. Glens pôjk bodde nedanför backen, men åkte till Kina och kom inte tillbaka, utan flyttade söder om stan! Du får leta vidare efter hans pappa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste erkänna att Kungälvsgatan är en av Gbgs vackraste, på båda sidor om Stockholmsgatan.
      Tror att Glenn flyttat härifrån faktiskt, men det passade inte mitt blogginlägg.

      Radera
  12. Securitas kan allt behöva förstärkning i dessa tider av polisbrist! Blinka är tyvärr redan pensionär, fyller tio i höst..
    Tycker det passar så bra med namnet Hjalmar på barnbarnet, Hjo-hjo o Hjalmar, det låter det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har jag inte tänkt på, men det har du rätt i. Hjo-Hjo är dessutom otroligt nyfiken på lill-killen.

      Radera
  13. Ja, är man vakthund så är man... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åtminstone verkar han ha blivit vakthund. Grrrr vaff vaff!

      Radera
  14. Det är inte mycket jag sett av själva Göteborg. Har mest bara kört genom staden för att hämta Volvobilar vid Torslandaverken och transportera dem till försäljningsställen i Västerbotten/Norrbotten.
    Om Glenn Hysén kan sägas att han var jättesnygg som ung. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som är bra för Volvo är bra för Sverige, sa Gunnar Sträng en gång. Och det hade han förmodligen rätt i. Och bra för Göteborg, kunde man tillägga.
      Jodå, men det sägs att vissa blir snyggare med åren.

      Radera