söndag 26 januari 2014

Latmansgöra

Har idag köpt mig en yxa, äntligen. Ska man elda i kaminen måste man ha en yxa, Vilket osökt får mig att tänka på Trä-Nicke, min gamle slöjdlärare. Han visade upp sin icke-existerande tumme och sa att så här går det pojkar när man suger på tummen. Fast en yxa måste man som sagt var ha, och jag tror faktiskt att Nicke sågade... I vilket fall stegade jag tappert och skyndsamt fram till huggkubben och högg mig – akta tummen! - en famn späntved. Det gick så bra så.



Vad en pensionär annars kan tänkas pyssla med är inte alltid så lätt att förklara. Kan själv tycka att tillvaron ter sig lite märklig ibland. Att bara gå omkring och ha det bra, är det verkligen tillåtet? Ta sin dagliga promenad ner till Vättern och konstatera att sjön fryser till. Slå i en spik då och då. Eller peta in en pinne i brasan. Rena rama latmansgörat om ni frågar mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar