lördag 9 april 2016

Tänk som en hund

I Härliga hund läser vi att det inte bara är hunden som drar i kopplet. Och Bloggaren kan inte annat än instämma. Det är hundens promenad, han vill nosa och lyfta på bakbenet ifred - för det är hans liv det se. Det är faktiskt rätt intressant att lukta på flickkiss. Om man tänker som en hund vill säga. Vilket kan vara lite knepigt ibland. Speciellt som hunden i fråga går och visslar på Paul McCartneys gamla slagdänga I'm looking through you och sneglar upp mot husse och utbrister: Beatlemania. Coolt. Hade du blommig skjorta, farsan? Jo, det ska inte förnekas.

Och Ray Davies sjöng Set me free, little girl / All you gotta do is set me free, little girl. På jukeboxen i Hedströmsparken. Hjo-Hjo, du kan inte tro så mycket enklare allt var på den tiden. Det var egentligen bara utedasset vid sommarstugan som kunde oroa på riktigt.

Fast nu hamnade vi visst utanför ämnet. Tänk som en hund var det. Sniff sniff och skvätt skvätt. Kasta bollen! Och börja inte med det där Rulla runt igen. Vill ha en minifrolic, vill ha, vill ha. Två tack! Kom så går vi, farsan. Grrr. 






42 kommentarer:

  1. Bloggaren är en jättebra husse som låter Hjo-Hjo nosa läääääänge på kissfläckarna så att han inte blir stressad eller ett nervvrak. Bloggaren kanske kan ta med sig en bok när han är ute och går...
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är en långnosande hund, onekligen. En bok, ja det är väl inte värre det än att stirra i mobilen.

      Radera
  2. Ja tänk så mycket som vi drar iväg våra fyrbenta vänner ifrån! Det är nog inte riktigt juste ;-) Som att inte få läsa klart tidningen...

    Trevlig lördag!

    SvaraRadera

  3. Får kanske ta det med lite fingertoppskänsla att "tänka som en hund".... :D))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, och försöka undvika att spela över.

      Radera
  4. Hahaha! Det ligger mycket i det du säger. Har många gånger sett hundägare som hela tiden drar i kopplet när hunden nosar på stolpar eller uträttar sina behov. Precis som du säger så är det hundens promenad och det borde vara jyckens villkor som gäller.
    Sen vet jag inte om jag skulle vara farsan/mlrsan för hunden, men det är en annan sak;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessutom håller sig husse ung och fräsch. Sådär. Kanske.

      Radera
  5. Älskar att läsa om dej och din vovve!
    Tack för födelsedagshälsning hos Ger.
    88 !!! Otroligt!

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
  6. Så sant skrivet. Och jag kan gå i god för, att min yngsta dotters hund verkligen lever ett gott hundliv.
    Och nu har jag lyssnat på Kinks och Beatles, härliga tider!
    Hjo-Hjo är fin ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även som hund bör man ha ett gott liv. Och underbart vitalt musikliv på 60-talet!

      Radera
  7. Man vet ju själv hur irriterande det är att hela tiden bli avbruten när man håller på med något kolossalt viktigt och intressant. Mycket frustrerande. Då behövs massor med choklad (alt. Frolic) som nervlugnande.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som en viktig fotbollsmatch på teve. Eller GP under en söndagsfrukost.

      Radera
  8. Hej du..Hjo Hjo verkar i alla fall inte vara särskilt stressad,han har nog lärt sig att det är min takt som gäller...
    Katten i trädet var ute efter en Talgoxe som satt där..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, en katt. Det såg jag inte. Jag tror Hjo-Hjo är lugn och vet vad som gäller. Han brukar ha åsikter om vilken väg vi ska ta. Vid korsningar. Då hukar han sig och tar spjärn.

      Radera
  9. Svar
    1. Han har tre bollar, en svart, en röd och en grön, samma modell. Det är bara den svarta som duger. Man undrar.

      Radera
  10. Då är Hjo-Hjo ute och går med dej!
    Idag har det varit kotlettväder = Fint väder :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har det varit pastaväder. Och det vädret är bara sådär.

      Radera
  11. Det är bara till att stå stilla och fundera i lugn och ro tills hunden sniffat klart. Ganska avkopplande. Jag hade blivit en väldigt ilsken "hund" om någon alltid stressat mig.

    SvaraRadera
  12. Så glatt och lättsamt livet nog blir om man tänker som en hund :) Det besvärligaste Laika nog upplevt idag var väntan på maten, den kom inte tillräckligt snabbt men så fort den hamnat i magen så passade en tupplur riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att ni har fullt upp. Hoppas Laika gillar den lilla.

      Radera
  13. Det idealiska är när man kan ta jycken lös på morgonpromenaden. Då kan jycken både göra vad den ska, läsa tidningen, springa, hoppa tjoa o välja väg själv. Men så enkelt är det ju inte alltid. Bor man i stadsmiljö är det ju inte att tänka på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar med honom på en 25-minuters ungefär. Springer lös i en pytteskog och gör ifrån sig. Glad som en hund! Frukost när vi kommer hem. Det är fint.

      Radera
  14. Undertecknad skrattar gott och tänker att det är tur att jag inte har en hund i sällskap! Jag har superkoll på mina promenader numer... ligger mellan 12.000-13.000 steg/dygn än så länge under 2016. Hur många timmar per dag skulle jag behöva vara utomhus för att fixa det med din vovve? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ingen stegräknare, men en dogwalk-app. Karta plus tiden, det räcker. Närmare tre timmar per dag. Vet inte hur många steg. Hunden förväntar sig och det är bra.

      Radera
  15. Ibland glömmer hussen bort att det är min promenad, men då får man påminna honom. Det verkar som om ni fattat galoppen i alla fall... Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det hundens promenad men även husses. Bra om man trivs båda två. En hundpromenad om dagen är bättre än flera äpplen. Fast äpplet behöver inte uteslutas för det.

      Radera
  16. Vilket trevligt sällskap du har på dina promenader.Ni får väl turas om med att bestämma.En granne till mig brukar säga att hunden läser morgontidningen när han (hunden alltså, inte min granne)sniffar runt på dagens första tur.

    SvaraRadera
  17. De är för goa, våra fyrbenta vänner. Min Elsa går också och sniffa, lyfter ofta på ena bakbenet och kissa.
    Ha en skön söndag! Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyfter hon på bakbenet, då har du en dominant tik. Har jag hört sägas av likasinnad tik - hussen alltså.

      Radera
  18. Tänk som en hund?? Haha. Jag tror hundar tänker lydigt. Bäst att lyda matte å husse så jag har någonstans att bo....Voff Voff..
    Hundpromenader verkar spännande...mycket sniff å sånt. En kan alldrig veta som hundgrabb vilken söt hundfröken som gått före......sniff sniff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mat och tak över nosen är bra för hunden. Jag vet inte om det gått fram riktigt hos Hjo-Hjo. I så fall borde han Rulla runt med bravur. För länge sedan.

      Radera
  19. Nu har jag ju ingen vovve, men jag har varit hundvakt många gånger, promenader med de fyrbenta vännerna blir faktiskt på deras villkor. Men jag frågar ofta vovven om vi ska bli ståendes här länge eller om den inte vill utforska mer goa dofter, hi hi ...
    Hmm . . . så nog får man dra i hunden lite . . . .
    Tänk att det sen kan vara så roligt att få springa efter en boll eller pinne, hunden tröttnar aldrig.
    Så där får man också bestämma om tiden på leken . . .
    Jag får nog skriva ett inlägg om 'tänk som en katt',
    *fniss*
    Katt och hund kan väl inte ha samma tankar, för hunden får ju sin mat när det är dax.
    En katt vill ju helst jaga sitt byte och njuta av fångsten, det vi ger dem blir ju bara lite utfyllnad.
    Katten kanske börjar med desserten (musen)
    och köp fodret blir väl huvudrätten.
    Äsch nu satte du griller i huvudet på mig, hi hi hi
    HjoHjo har i varje fall inte tråkigt med dig.
    Klapp och kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men man får säga ifrån ibland. Det är ju trots allt jag som går ut med hunden. Tänka som en katt har vi svårt för, både Hjo-Hjo och husse.

      Radera
  20. Det är bra att komma utanför ämnet och hamnar man då vid den tid då livet verkligen lekte, för oss, jag inbillar mig att vi är ungefär samtida, då var det, typ, skitkul varenda dag, det bara var det! Herregud vad kul man hade och inte ett bekymmer fanns det, inte för oss och inte för Staten och kapitalet heller......det var tider det. Men jag gillade ju Stones bäst förstås. Än Beatles (jag tyckte dom sjöng falskt, men senare i livet har man berättat för mig att dom sjöng i stämmor.....vad det nu är). Jaja.
    Idag skiner solen. Och det är trevligt!
    Peace love and understanding som vi sa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och nu är livet en betydligt allvarligare sak. Har luckrat avenbokhäcken på förmiddagen, jorden, så att den växer ordentligt i sommar. Det är en ynnest att ha varit ung på 60-talet.

      Radera
  21. Hahaha! Jag har svårt att tänka som mig ibland. Inte lätt att tänka som en hund då! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får göra sitt bästa. Som nu - för nu är det dags för dagens långpromenad.

      Radera