tisdag 22 april 2014

Nu är det gott att leva


Hur har hunden det med trappan? Jo, tack bra! Hjo-Hjo gör sitt bästa, ibland springer han både upp och ner, galant och med husses sko i munnen. Ibland tvekar han och ibland vill han inte alls.

Vid morgonkissen vill inte husse. Vill inte bära tolv kilo hund nerför trappan. Tolv kilo är inte mycket men trappan är brant. Även en gammal husse kan behöva lite stöd i livet. Och någon gång måste hunden lära sig. Så att. Nu får du gå själv, säger husse till hunden.

Hjo-Hjo ser lite beklämd ut när han tittar ut över stupet. Men finner sig snabbt och kissar på mattan. Pinkeln auf dem Teppich, som tysken säger. Det är inte mer med det.

Men inte köpte vi hund för att ha något att gnälla över. Vi fixar det här, Hjo-Hjo. Du och jag. Får det vara en köttbulle till?

Och när bloggaren tar sig an gräsmattan med den nya multiclipen nynnar han: Nu är det gott att leva på en sommardag / Här står Adam och Eva, här står du och jag.

Alla som kommer ihåg Olle Adolphson räcker upp en hand. 



Selfie på påskaftonen.

18 kommentarer:

  1. Visst lär han sig och ni kommer att fixa även trappan. Bära upp och ner blir lite för bra med tanke på er ras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror (vet) jag också. Men på morgonen blir det allt till att bära ett tag till.

      Radera
  2. Vilken snygg selfie :)
    Jag är likadan, vill inte alls gå ut i regn och rusk :D Det är bra, för mattar och hussar lär sig sådant ganska fort :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir så himla blöt om trampdynorna. Usch! Bättre ligga kvar en stund i bingen - tycker nog både husse och matte också.

      Radera
  3. Köttbullar är bra! Små bitar av dem lärde Pontus (cocker spanieln) att steg för steg ta sig in i den otäcka bilåkningsburen.
    /Roland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt åker ner. Även sniglar, sådana där vinbärssnäckor. Men det gillar ju husse också, men då får det vara med vitlök. Hjo-Hjo äter dem med skalet på.

      Radera
  4. Men hej Hjo-Hjo! så ini baljan kul att du tittade in hos mig i Julita! Du verkar att vara så där ung som jag var nyss, när tänderna är som synålar och allt är bus! // Arlo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, synålar. Och det kliar i dem. Kul Arlo, att du hittade hit!

      Radera
  5. Nu är det härliga tider för såväl hund som husse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, vi trivs. Hjo-Hjo sover på rygg i soffan. Husse slötittar på tv.

      Radera
  6. Klart han lär sig ta trappan,med fart både upp och ner...
    Ja visst är det soligt o fint,,men samma här vinden är kylig,,+7,4 just nu..Haé Bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Har det jättebra. Det blir inte sommar i april, vi får vänta lite.

      Radera
  7. Det är lite svårt att skriva med en hand uppe i luften - men jag tar ner den nu! Jag kan inte annat än att skratta, när jag tänker på hur dotterns hundar bar sig åt i trappor när dom var valpar! Det är övergående att vara liten och lite rädd! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mutar man honom med något gott glömmer han att det är farligt. Och ner kommer han på alla fyra.

      Radera
  8. Stenmurklan är numer väldigt omdiskuterad som matsvamp pga dess giftighet. En del menar att att den inte alls ska ätas, andra att man visst kan äta den några gånger per år. Jag äter den, inte var´je dag eller vecka men några gånger om året blir det. Torkar svampen, innan användning så blötläggs den och kokas av en gång. Använder man färska murklor så ska de kokas av minst 2x5 minuter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svar - kommer nog att undvika murklan.

      Radera
  9. Jag räcker upp en hand - sjunger just nu Ge mig en dag med min kör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trevligt! Tror inte han är bortglömd alls, men några nya anhängare... njaa, några kanske.

      Radera