söndag 17 januari 2016

Suramål

Fan, va konstit dom pratar i Sura, sa västeråsaren och stockholmaren skrattade halvt ihjäl sig. Eftersom han inte kunde höra någon skillnad. Som vore de från Ramnäs bägge två. Hmm. Fast Bloggaren har förstått att stockholmare inte är mycket att lita på. En suring är en suring, det måste varenda ståme kunna höra. - Passa dig gosse, annars åker du på en smäll!

Jo, suramålet ligger på tvären i munnen, och ligger kvar vart man sig i världen vänder. Puungkt, som B sa när han läste högt i sjuan. Sigurdsson, läraren, som var från Vårgårda, tyckte det lät oerhört exotiskt. En gång till, sa han. - Puungkt. - Igen. - Puungkt. Sigurdsson vek sig, frustade. - Igen. Fast mest exotisk var Sigurdsson själv. Han sa gata och skata med korta an, som vore det helt naturligt. Det hade ingen hört tidigare.

Bloggaren pratar göteborska i Sura och suramål i Göteborg/Hjo. Fast västgötskan börjar ta sig: De va på sömmen å ja gekk förbi en ekedongge å sen va ja framme. Ta en säck te mäkk mä, sa ja. Angående B kan man säga att han tog med sig suramålet till Danmark, som han tränade och vann - över Finland, USA och Slovakien. I ishockey, det hade aldrig hänt tidigare. Och händer aldrig mer. Suramålet biter. Puungkt.

Någon bra bild till texten har inte Bloggaren. Ni får hålla tillgodo med Vättern, vackert men kallt. Brr.


12 kommentarer:

  1. Skulle vara underbart med en ljudillustration!! Lägg in en liten videosnutt, vet´ja! Minns att jag satt på Rocklunda och bara njööööt av att höra mitt hemlands härliga tungomål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske finns det något på Youtube, åtminstone västgötska. Hur man låter i Sura blir nog värre. Då får jag spela in mig själv och så roligt ska vi inte ha.

      Radera
    2. Sofia från Sura18 januari 2016 07:29

      Hej, kolla efter Jämna Plågor på Youtube, de är mina kusiner och jag LOVAR att de suuuramåål

      Radera
    3. Maggan, tydligen suramål på Youtube. Ska kolla själv.

      Radera
  2. Nu får bloggaren komma med lite upplysningar. Är Sura detsamma som Surahammar? Visste inte att det fanns en ort som hette Sura. Vilken rottråd har bloggaren där, månne eftersom han så ofta återkommer dit i bloggen? Vad jag vet ligger Hjo på ett avsevärt avstånd därifrån. Och Göteborg.
    Av västgötskan kommer jag ihåg när mina Skövdeelever från den tiden frågade mig : "Fruken, har vi laxor till lurda?" Ungefär så.
    Den enda dialekt jag är riktigt bra på är norrkjapingskan, icke att förblanda med övriga öschöttskan. Full med diftonger som den förra är. Försöker att undvika att tala den för det mesta. Dialekter är KUL!
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Surahammar är jag född och uppvuxen. Sura i folkmun. Att jag skulle hamna i Hjo hade jag väl aldrig kunnat räkna ut. Det är kul med dialekter. Jag tar till mig av språket dit jag kommer och tycker om dialekten där jag befinner mig. Göteborgskan är väldigt annorlunda mot vad jag var van vid hemifrån. Och låter alls inte som Cederhök i Jubel i busken, om du minns. Han pratade snarare västgötska, faktiskt. Knyckte revynumren från hustruns morbror dessutom. Min.

      Radera
  3. Hahaha! Förutom skånska finns det några dialekter som utmärker sig lite extra tycker jag:

    göteborska och småländska - charmigt!
    lidingö varianten - otroligt påfrestande
    dalmål (Tny Rickardsson) - träligt
    åssa har vi då Erik Nivas egen norrländsk variant som får mig stänga av tv:n
    Sura-dialekten är jag väl bekant med, då jag i olika omgångar hade två praktikanter på jobbet. Ja, speciellt skulle jag säga, aningen enerverande, men inte värre än liiiiiidiiiiiingö-varianten;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns Raskens och Emil i Lönneberga på TV. Härlig småländska. Fast någon riktig småländska var det ju inte tal om. Fast bra ändå.

      Radera
  4. Antar att Sura är Surahammar i Västmanland.
    Ludvika ligger inte alltför långt därifrån.
    Tror det kallas Bärshlagsmål det vi pratar.
    Tron´t du dä?

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer bra det. Ludvika är väl första staden i Dalarna, som man kommer till söderifrån, menar jag. Fast riktigt så träligt pratar vi inte i Sura.

      Radera
    2. Du skulle dom i Grängesberg (Bärje)!!

      Radera
    3. Ludvika, Grängesberg; Charlie Norman var väl därifrån. Från Nästanvästmanland.

      Radera